Koniec jednej éry slovenskej módy ohlásila dnes obľúbená lokálna značka Huncút. O svojom definitívnom odchode z trhu informovala zakladateľka Vierka vo forme stručného oznámenia na sociálnych sieťach. Zákazníci značky sa dočkajú ešte finálneho výpredaja zvyšných skladových zásob, výrobca už však nové kolekcie nepripravuje a oficiálne ukončil svoje pôsobenie po desiatich úspešných rokoch.
Nečakané oznámenie šokovalo fanúšikov
Informácia o zatvorení prišla z ničoho nič a spôsobila prekvapenie v radoch dlhoročných fanúšikov. Zakladateľka Vierka uviedla, že toto rozhodnutie zvažovala takmer celý uplynulý rok, pričom to označila za náročný, ale zároveň potrebný krok k novému životnému začiatku. Dôvodom bola najmä kombinácia súčasnej podnikateľskej reality na Slovensku a narastajúcich nákladov, ktoré sťažujú prevádzku malých lokálnych značiek.
Huncút sa profiloval ako dizajnová značka orientovaná na poctivú ručnú výrobu z lokálnych slovenských materiálov. Počas 10 rokov existencie sa stihol stať známy predovšetkým pre svoj autentický rukopis, hravú grafiku a silný dôraz na kvalitu a pomalú udržateľnú módu. O popularite značky svedčia desiatky fanúšikovských reakcií na sociálnych sieťach, kde zákazníci vyjadrujú ľútosť nad nečakaným oznámením.

Huncút však nie je prvou kvalitnou lokálnou značkou, ktorá tento rok končí svoje pôsobenie. Už pred časom sa s módnym slovenským trhom rozlúčila aj prešovská značka EGOTEX s tradíciou výroby pánskeho luxusného oblečenia trvajúcou 27 rokov. Diskusie verejnosti poukazujú na všeobecnú náročnosť podmienok podnikania v sektore módy, kde malí lokálni výrobcovia čelia silnému tlaku globálnych reťazcov a vysokej byrokratickej záťaži.
Posledný výpredaj a nové začiatky
Aj napriek definitívnemu koncu značky fanúšikovia ešte majú šancu zakúpiť si posledné obľúbené kúsky od Huncúta výhodnejšie. Oficiálny internetový obchod značky ponúka finálny výpredaj skladových zásob so špeciálnou zľavou pod sloganom „ZBOHOMHUNCUT“. Akcia podľa vyjadrenia zakladateľky potrvá až do úplného vypredania existujúcich zásob.
Hoci oznámenie predstavuje koniec jednej kapitoly, zároveň je začiatkom novej životnej etapy pre samotnú zakladateľku. Vierka vo svojom vyhlásení na sociálnych sieťach naznačila, že má ambície pustiť sa do ďalších tvorivých a podnikateľských projektov, hoci bližšie detaily zatiaľ nezverejnila.
Význam Huncúta pre slovenskú módnu scénu sa však nedá poprieť. Svojím pôsobením názorne demonštrovali, ako môže úspešne fungovať malá, lokálna značka orientovaná na tradíciu a kvalitu napriek silnej konkurencii. Presne tento aspekt v súčasnej módnej produkcii mnohým spotrebiteľom chýba – originalita, ľudský prístup a osobný rukopis tvorcov.
Významný vplyv a inšpirácia pre miestnu módnu scénu
Huncút po sebe zanecháva dôstojný odkaz. Vďaka starostlivému prístupu k výrobe a celkovej filozofii sa značka stala pre slovenskú komunitu zákazníkov silným symbolom odporu voči konzumnému prístupu k móde. Dizajnérska tvorba, ručné spracovanie lokálnych látok a úcta k tradícii boli hlavnými poznávacími znakmi tejto značky.
Odchod Huncúta poukazuje aj na širší problém slovenského módneho podnikania – snahu malých dizajnérov odolávať cenovému tlaku veľkých medzinárodných hráčov a čoraz vyšším administratívnym záťažiam. Udržateľnosť a kvalita mali v tomto prípade svoju cenu a na otvorenom trhu sa ukazuje, že pre individuálne koncepty módy zostáva len málo priestoru.
Na slovenskej módnej scéne bude Huncút rezonovať ako značka, ktorá si aj za cenu ukončenia činnosti verne stála za svojimi hodnotami. Príbeh tejto malej firmy tak môže inšpirovať ďalších lokálnych tvorcov, aby pokračovali v hľadaní udržateľných ciest aj vo vysoko konkurenčnom prostredí.
Huncút sa dnes síce lúči, no stopa, ktorú na slovenskom módnom trhu zanechal, pretrvá dlhšie. Jeho komunitná sila, originálna tvorba a dôstojné posolstvo o význame lokálnej módnej scény zostane významným odkazom, ktorý môže ovplyvniť a motivovať ďalších budúcich lokálnych podnikateľov a tvorcov.