Plánovaný zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom v americkej Kalifornii, ktorý mal pôvodne vstúpiť do platnosti v roku 2035, bol nečakane pozastavený a čelí úplnému zrušeniu. Tento krok vyvoláva rozsiahle otázky o ďalšom smerovaní ekologickej politiky v jednom z najväčších automobilových trhov sveta a môže znamenať významný precedens aj pre podobné iniciatívy v Európe. Informoval o tom portál Autoviny.sk.
Neočakávaný obrat kalifornskej politiky
Spojené štáty americké sledujú v posledných dňoch ostrú politickú diskusiu týkajúcu sa kalifornského práva zaviesť zákaz predaja nových benzínových, naftových aj hybridných vozidiel od roku 2035. Kalifornia, historicky líder v oblasti environmentálnych regulácií v USA, pritom svoju trojročnú snahu opierala o výnimku udelenú federálnou agentúrou EPA za vlády prezidenta Joea Bidena. Táto výnimka umožňovala prísnejšie emisné normy než platia na federálnej úrovni.
Avšak Snemovňa reprezentantov USA teraz prijala legislatívu, ktorá tieto zvláštne kompetencie Kalifornii odníma. Rozhodnutie snemovne prekvapivo podporilo nielen množstvo republikánskych členov, tradične skeptických k prísnym ekologickým opatreniam, ale aj 35 demokratických zákonodarcov vrátane dvoch reprezentantov priamo z Kalifornie. Situáciu komplikujú aj postoje bývalého prezidenta Donalda Trumpa a jeho administratívy, ktorá chce zachovať možnosť výberu pre motoristov, pričom odmieta dotácie pre elektrické vozidlá.

Zástancovia kalifornského zákazu argumentovali najmä environmentálnymi prínosmi. Guvernér Gavin Newsom avizoval, že použije všetky dostupné právne možnosti na udržanie pôvodnej legislatívy. To však zvyšuje pravdepodobnosť zdĺhavých súdnych sporov, ktoré môžu výrazne ovplyvniť automobilový priemysel, postavenie elektromobility aj následnú budúcnosť klimatickej politiky nielen v USA, ale nepriamo aj v globálnom kontexte.
Európska únia sleduje podobné ciele, ale čelí výzvam
Aj Európska únia plánuje plošne zrušiť predaj nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Napriek silnej podpore ekologických iniciatív však EÚ ponecháva výnimku pre vozidlá poháňané takzvanými e-palivami, teda syntetickými palivami vyrobenými z obnoviteľných energetických zdrojov. Napriek tomu aj tu existujú mnohé výzvy.
Nemecko, Taliansko a viaceré významné automobilky ako napríklad Volkswagen, BMW či Stellantis opakovane upozorňujú, že nekompromisné a unáhlené zavedenie úplného zákazu spaľovacích motorov predstavuje vážne riziká pre európsku ekonomiku a konkurenčnú pozíciu automobilového priemyslu. Obávajú sa predovšetkým straty pracovných miest ako aj obmedzenia cenovej dostupnosti automobilov pre široké skupiny obyvateľstva.
Cenový rozdiel medzi elektromobilmi a vozidlami so spaľovacími jednotkami je stále významný. Bez výrazného poklesu cien elektrických vozidiel sa nové auto môže v priebehu ďalších rokov stať opäť luxusnou komoditou len pre bohatšie vrstvy obyvateľstva. To zároveň vytvorí ďalšiu nerovnosť – zvýšeným dopytom po kvalitných ojazdených vozidlách, a teda rastúcimi cenami aj v tomto segmente.
Slovensko čakajú veľké problémy s elektromobilitou
Pre Slovensko prinesie plán Európskej únie mimoriadne komplikovanú situáciu. Cena elektromobilov je v domácom ekonomickom kontexte stále neúmerne vysoká vzhľadom na priemerné príjmy slovenských domácností, pričom situácia sa ešte zhoršuje kvôli nedávnym konsolidačným opatreniam vlády. Tie prinášajú ďalšie dane a iné poplatky, čo priamo obmedzuje možnosť obyvateľstva investovať do drahších elektrických automobilov.
Ďalším problémom Slovenska je nedostatočná sieť nabíjacích staníc a nerovnomernosť v ich dostupnosti. Mestské prostredie postupne získava aspoň základnú infraštruktúru, ale vidiecke regióny a staré bytové bloky stále bojujú s absenciou dostupných a spoľahlivých nabíjacích systémov. Existujúce elektrické siete v mnohých bytových komplexoch zároveň nezvládnu zvýšenú záťaž spôsobovanú hromadnou elektrifikáciou dopravy bez vysokých investícií, ktoré sú v súčasnej rozpočtovej situácii vlády nepravdepodobné.
Napriek týmto výhradám a výzvam sa očakáva, že Európska komisia bude ďalej vystavená výraznému tlaku zo strany automobilového priemyslu, ale aj niektorých členských krajín na opätovné zváženie tvrdých podmienok zákazu spaľovacích motorov. Práve aktuálny zvrat kalifornskej politiky by mohol posilniť argumentáciu tých, ktorí presadzujú zmiernenie požiadaviek a viac pragmatický prístup k ekologickej transformácii automobilovej dopravy.