V Nemecku prebiehajú dramatické zmeny v automobilovom priemysle, kde technologický gigant Volkswagen čelí najväčšej kríze vo svojej histórii. Koncern, synonymum nemeckej stability a inovácií, drasticky znižuje výrobné kapacity, ruší tisíce pracovných miest a presúva výrobu mimo Nemecka. Dôsledky tejto transformácie rezonujú naprieč celým európskym priemyslom.
Masívne škrty a reorganizácia
Volkswagen sa momentálne pripravuje na výrazné zníženie produkcie o približne 700-tisíc vozidiel ročne, čo výrazne zasahuje jeho tradičné nemecké továrne a značky ako Audi a Porsche. V Nemecku príde o prácu viac ako 35-tisíc zamestnancov, pričom Audi a Porsche čelia obdobným škrtom. V Audi má zaniknúť 7 500 pracovných miest a Porsche plánuje zrušiť ďalších 4 000.
Hoci zisk koncernu v prvej polovici roka klesol o 38 percent, tržby ostávajú na rovnakej úrovni ako vlani. Táto paradoxná situácia podľa vedenia naznačuje, že značka ešte nestratila svoj potenciál, ale potrebuje zásadne upraviť svoju stratégiu. Volkswagen preto realizuje rozsiahlu reorganizáciu administratívnych štruktúr a investuje do efektívnejších procesov vývoja a výroby.

Čínska konkurencia a nový prístup
Čínski výrobcovia sa stali vážnou hrozbou pre európsky automobilový priemysel, najmä kvôli nižším cenám a rýchlejšej expanzii. Popularita elektromobilov značky Volkswagen v Európe zaostáva za očakávaniami, čo prinútilo firmu prehodnotiť svoje plány. Nové modely, ktoré majú priniesť cenovú dostupnosť a konkurencieschopnosť, budú vyrábané mimo Nemecka. Napríklad model ID. Polo so základnou cenou 25-tisíc eur a ID. Every1 plánovaný na rok 2027 s cenou okolo 20-tisíc eur, budú produkované v Španielsku a Portugalsku, kde sú nižšie náklady na výrobu.
Cieľom týchto zmien je nielen zníženie nákladov, ale aj výraznejšie čelenie importom z Číny a udržanie si pozície na európskom trhu. Podľa vedenia Volkswagen tieto kroky prinesú konkurenčnú výhodu, pričom efektívne fabriky v južnej Európe dokážu konkurovať aj čínskym dodávateľom.
Budúcnosť nemeckého priemyslu
Oslabenie Volkswagenu odráža širší problém nemeckého priemyslu, ktorý podľa odborníkov postupne stráca konkurencieschopnosť kvôli vysokým nákladom na energiu, rastúcim mzdám a komplikovanej byrokracii. Tieto faktory nútia firmy premiestňovať výrobu do zahraničia. Napriek tomu si vedenie Volkswagenu zachováva optimizmus a verí v potenciál nemeckého hospodárstva. Tvrdí, že kľúčom k obnoveniu priemyselnej sily je harmonizácia politických priorít s potrebami podnikov.
Okrem výziev vo Volkswagene čelí problému aj Porsche, ktoré zaznamenalo pokles predaja luxusných vozidiel hlavne v Číne. Situáciu komplikujú rušené projekty batérií a návrat ku klasickým spaľovacím motorom. Dvojité vedenie oboch značiek jednou osobou vyvoláva kritiku, no vedenie naďalej pri rozhodnutiach preferuje úspory a synergické efekty. Budúcnosť ukáže, či tieto kroky dokážu priniesť požadovanú stabilitu.