Európsky automobilový sektor, ktorý sa ešte stále zotavuje z dopadov pandémie Covid-19 a globálneho nedostatku polovodičov, zasiahla ďalšia vážna kríza. Tentoraz sa problém týka kritického nedostatku magnetov z Číny, bez ktorých je výroba mnohých automobilových komponentov prakticky nemožná. Nastal v dôsledku novej čínskej legislatívy, ktorá výrazne sprísňuje pravidlá na udeľovanie vývozných licencií práve na magnety a vzácne zeminy.
Stratégiou Pekingu najviac trpia európske automobilky a ich dodávatelia
Kľúčovým spúšťačom tejto situácie sú opatrenia, ktoré Čína prijala začiatkom apríla ako dôsledok eskalácie obchodných sporov so Spojenými štátmi. Podľa nových pravidiel čínske úrady vyžadujú špeciálne povolenia, teda licencie, pre export strategických materiálov ako magnety a vzácne zeminy. Európske firmy podali už stovky žiadostí o vydanie týchto licencií, no čínska administratíva zatiaľ schválila len približne štvrtinu z nich. Dôvodom častého zamietnutia sú administratívne príčiny, no objavujú sa aj prípady, keď úrady požadujú zverejnenie citlivých firemných dát vrátane informácií týkajúcich sa duševného vlastníctva.
Situáciu komplikuje fakt, že Čína v súčasnosti ovláda približne 70 % celosvetovej ťažby vzácnych zemín a až 85 % ich celosvetovej kapacity spracovania. Výsledkom je, že značky ako Volkswagen už hlásia vážne problémy v dodávateľskom reťazci. Niektorí ich dodávatelia získali len obmedzený počet licencií, čo spôsobilo výpadky kľúčových dodávok a následne zastavenia niektorých výrobných liniek v Európe. Experti upozorňujú, že ak Čína svoju politiku čoskoro nezmierni, podobne vážne výpadky môžu postihnúť aj ďalšie výrobné kapacity naprieč Európou.
Výrobcovia hľadajú alternatívy, náhrada magnetov zatiaľ nie je jednoduchá
Európske automobilky sa už istý čas snažia minimalizovať svoju rizikovú expozíciu voči dodávkam magnetov z Číny. Toto úsilie však zatiaľ neprinieslo požadované výsledky. Dôvodom je, že magnety nachádzajú širšie využitie, než len pri produkcii elektrických pohonných jednotiek. Sú to tiež nenahraditeľné prvky v rôznych menších komponentoch, ako sú ventilátory, reproduktory, stieračové motorky, ovládacie systémy okien a spätných zrkadiel či špecializované senzory na meranie hladiny paliva a oleja.
Automobilový gigant BMW nedávno predstavil elektromotor bez potreby použitia permanentných magnetov. Napriek tomu automobilka priznala, že v oblasti menších komponentov stále nedokázala magnety plne nahradiť, čo predstavuje významnú výzvu. BMW však zatiaľ nezaznamenalo prerušenie výroby, zatiaľ čo Mercedes-Benz sa už aktívne pripravuje na prípadné výpadky. Automobilka rokuje s dodávateľmi o vytváraní potrebných rezerv materiálov, no zatiaľ výrobu neprerušila ani jedna značka.
Európska únia začína rozhovory s Čínou, situácia je označená za strategickú
Európska únia už reaguje na stupňujúcu sa krízu a zaradila túto otázku medzi svoje aktuálne priority. Komisár EÚ pre obchod Maroš Šefčovič označil magnety za strategickú komoditu pre celý región, keďže ich nedostatok by mal dominový efekt na ďalšie výrobné sektory vrátane bielej elektroniky a domácich elektrospotrebičov. Brusel preto už začal bilaterálne rozhovory s predstaviteľmi čínskej vlády, v rámci ktorých sa obe strany dohodli na skorom vyriešení tejto naliehavej situácie.
Ešte väčšiu naliehavosť do týchto rozhovorov vnáša Európske združenie dodávateľov automobilového sektora (CLEPA), ktoré varovalo, že bez rýchleho obnovenia plynulých dodávok magnetov z Číny môže kríza zasiahnuť prakticky všetkých výrobcov pôsobiacich na európskom trhu. Združenie zároveň upozornilo, že automobilky by čoskoro mohli čeliť scenáru podobnému minulosti, kedy tisíce nedokončených vozidiel zostávali odstavené pre chýbajúce komponenty.
V tejto vážnej situácii sa európsky automobilový priemysel ocitá pred neľahkou úlohou: rýchlo identifikovať a vytvoriť vhodné dlhodobé alternatívy k závislosti od čínskych magnetov. Ak čínska vláda nespružní vydávanie licencií na export alebo nepovolí export vo väčšom rozsahu, európsky automobilový sektor čaká veľmi neľahké obdobie spojené s výraznými ekonomickými stratami.