Vodiči v Európskej únii budú onedlho zdravotnú spôsobilosť hodnotiť samostatne. Vyplýva to z návrhu Európskej komisie, ktorý ruší povinné lekárske prehliadky a nahrádza ich jednoduchým dotazníkom vyplňovaným samotnými vodičmi. Tento krok má zvýšiť osobnú zodpovednosť motoristov a pozitívne vplývať na bezpečnosť cestnej premávky. Odborníci však upozorňujú na možnosť chybných hodnotení vodičov a rast rizika dopravných nehôd.
Zdravotný dotazník namiesto lekárskych prehliadok
Nové opatrenie Európskej komisie zásadne mení spôsob overovania zdravotného stavu motoristov v členských štátoch Únie. Namiesto pravidelných povinných prehliadok u lekára budú všetci vodiči povinní sami hodnotiť svoju zdravotnú spôsobilosť pomocou jednoduchého zdravotného dotazníka. Doteraz sa podobná povinnosť týkala len profesionálnych vodičov a motoristov starších ako 65 rokov. Po novom by mal byť dotazník povinnou súčasťou pri každom predĺžení platnosti vodičského preukazu pre všetkých bez rozdielu veku.
Vyplňovanie dotazníka si nebude vyžadovať návštevu zdravotníckeho zariadenia a má byť nenáročné a zrozumiteľné. Vo formulári budú motoristi uvádzať údaje týkajúce sa základných aspektov potrebných pre bezpečnú jazdu – konkrétne stav zraku, všímavosť, reakčný čas a prípadné chronické zdravotné ochorenia. Komisia zdôrazňuje, že v prípade, že motorista identifikuje problém ohrozujúci jeho bezpečné šoférovanie, mal by dobrovoľne upraviť svoje správanie alebo svoje pochybnosti oznámiť príslušným úradu svojej krajiny.

Členské štáty únie však budú môcť prezieravo zachovať dodatočné povinné kontroly pre rizikové skupiny obyvateľstva, napríklad seniorov. Slovensko by teda podľa všetkého mohlo ponechať lekárske prehliadky pre staršie osoby aj po zavedení nového systému sebahodnotenia.
Väčšia sloboda vodiča, ale aj možnosť chyby
Novým opatrením chce Európska únia posilniť zodpovednosť vodičov za ich vlastnú spôsobilosť jazdiť. Podpora sebaohodnotenia má podľa komisie vychádzať z faktu, že vodič najlepšie pozná svoj zdravotný stav a je schopný ho adekvátne zhodnotiť. Kľúčovým motívom je tiež snaha minimalizovať situácie, kedy vodič úspešne absolvuje povinnú zdravotnú prehliadku, no jeho stav sa čoskoro na to zhorší a môže spôsobiť riziko počas jazdy.
Na druhej strane odborná verejnosť vyjadruje obavy, že vodiči môžu pri sebahodnotení svoje zdravotné nedostatky zámerne zamlčať, prípadne ich jednoducho nesprávne vyhodnotiť. To zapríčiní zvýšené riziko nehôd v dôsledku neočakávaných zdravotných komplikácií za volantom. Preto komisia odporúča členským krajinám intenzívne viesť informačné kampane a zabezpečiť dostatok informácií, ktoré motoristom pomôžu efektívne a objektívne posudzovať svoj zdravotný stav. Tiež sa odporúča, aby vodiči svoje pochybnosti konzultovali s lekárom.
Slovensko bude nový systém zavádzať postupne
Slovenské ministerstvo dopravy bude pri implementácii nového systému sebahodnotenia vodičov úzko spolupracovať s rezortom zdravotníctva a príslušnými odborníkmi. Na Slovensku sa majú pripraviť jasné a praktické inštrukcie určené vodičom, ktoré im pomôžu objektívne a zodpovedne vyplniť zdravotný formulár. Plánovanou výhodou má byť nielen zvýšená bezpečnosť na cestách, ale aj nižšia administratívna záťaž spôsobená povinnými lekárskymi kontrolami.
Ak Slovensko úspešne zvládne prechod na nový systém a motoristi pristúpia k novému hodnoteniu objektívne a zodpovedne, mohlo by sa to odraziť na znížení nehôd spôsobených zdravotnými príčinami. Súčasne však dodržiavanie tohto systému do veľkej miery závisí od osvety motoristov. Preto bude kľúčové, aby úrady poskytovali dostatok užitočných informácií a motivovali vodičov k realistickému hodnoteniu svojho zdravia.
Okrem tohto systému Európska únia nedávno schválila aj nové pravidlo, ktoré povinne obmedzuje maximálnu rýchlosť vozidiel. Opatrenia, ktoré už čochvíľa môžu motoristi pocítiť aj na Slovensku, sú súčasťou celkovej snahy únie o bezpečnejšiu premávku na európskych cestách.