Letná sezóna so sebou prináša nielen teplé dni a dovolenkový oddych, ale aj zvýšené riziko pokút pre vodičov, ktorí riadia vozidlo v nevhodnej obuvi. Podľa odborníkov sú sandále, žabky alebo jazda naboso nielen rizikom pre bezpečnosť, ale môžu mať aj závažné finančné dôsledky v prípade poistných udalostí. V Európe stúpa počet krajín, kde sú pravidlá jasné a pokuty čoraz častejšie.
V niektorých krajinách Európy jasne zakázané: Pokuty dosahujú až 200 eur
Povinnosť používať pri riadení vozidla vhodnú obuv si našla pevné miesto v legislatívach viacerých štátov EÚ. Typickým príkladom prísnych pravidiel je Španielsko, kde môžu vodiči, ktorí riadia auto v žabkách alebo otvorených sandáloch, dostať pokutu vo výške 200 eur. Podobnú cestu volí aj Nemecko, kde používanie takéhoto obutia či jazda naboso vedie k sankcii 30 eur.
Naviac, nemecké úrady v prípade nehody skúmajú možnú príčinnú súvislosť medzi používaným obutím a dopravnou nehodou. Ak zistia, že obuv mala podiel na vzniku či dôsledkoch havárie, táto skutočnosť môže negatívne ovplyvniť poisťovacie plnenie vodiča.

V ďalších európskych krajinách vrátane Rakúska, Maďarska alebo Talianska predpisy síce neurčujú konkrétny druh obuvi, policajné orgány však môžu použiť posúdenie bezpečnosti a uložiť pokutu v situácii, ak vodičova obuv podľa ich názoru znemožňuje bezpečné ovládanie vozidla.
Odborníci varujú pred výraznými rizikami nevhodnej obuvi
Dopravno-bezpečnostní experti zdôrazňujú, že obutie ako žabky, sandále alebo vysoké podpätky predstavuje značnú hrozbu pre bezpečné riadenie automobilu. Najčastejšie problémy spočívajú v skĺznutí topánky z nohy, zaseknutí sa obuvi pod pedály alebo v nedostatočnej možnosti rýchlej reakcie na vzniknuté nebezpečné situácie v cestnej premávke.
Veľmi rizikové sú podľa odborníkov tiež populárne topánky s vysokými, hrubými podrážkami, ktoré významne znižujú citlivosť ovládania plynu a bŕzd a zvyšujú tak pravdepodobnosť nehôd. Jazda bez akéhokoľvek obutia sa zas spája so zvýšeným nebezpečím vážnych poranení chodidiel v prípade havárie, keďže nohy vodiča v tomto prípade nie sú nijako chránené.
Poisťovne môžu znižovať poistné plnenie
Čoraz častejšie pristupujú poisťovne v Európe k detailnému skúmaniu okolností nehôd vrátane obuvi, ktorú mal vodič na sebe. Pokiaľ polícia do svojej správy o nehode uvedie ako jeden z faktorov nehody nevhodnú obuv vodiča, môže táto skutočnosť poslúžiť poisťovniam ako dôvod na zníženie výšky poistného plnenia alebo na uplatnenie prípadnej spoluúčasti poškodeného. Výsledkom môže byť výrazne nižšia suma poskytnutého odškodného, a to aj v prípade, že vodič nehodu priamo nezavinil.
Odborníci preto motoristom odporúčajú jednoduché a účinné riešenie: voziť v aute náhradnú obuv určenú špeciálne na šoférovanie. Ideálne sú uzavreté topánky s pevnou podrážkou, ktorá umožňuje presné a bezpečné ovládanie pedálov. Po príchode do auta sa tak vodič môže jednoducho prezuť, čím predíde potenciálnym pokutám a poistným komplikáciám. Táto rada platí nielen počas letného obdobia, ale aj v zime, keď bývajú podrážky topánok často mokré od dažďa a snehu, čím sa vytvárajú podobné bezpečnostné riziká.
Prichádzajúca dovolenková sezóna by podľa expertov mala byť pre vodičov impulzom na zvýšenú pozornosť nielen v oblasti reflexov či celkovej koncentrácie za volantom, ale aj pri výbere vhodnej obuvi. Jej vhodné zvolenie totiž v kritických situáciách môže byť kľúčovým faktorom pre bezpečnosť jazdy aj pre bezproblémové vysporiadanie prípadných škodových udalostí.