V pravidelnom teste zimných pneumatík Organizácie ADAC sa objavilo až 31 modelov zo všetkých cenových úrovní. Testovanie pokrývalo podmienky od suchých ciest až po ľad a sneh, pričom sa analyzovala priľnavosť, ovládateľnosť, stabilita a hlučnosť. Výsledky ukázali alarmujúcu skutočnosť: takmer polovica testovaných pneumatík získala hodnotenie „nedostatočné,“ čo poukazuje na zásadnú otázku bezpečnosti pri výbere dezénu na zimu.
Nízka kvalita ohrozuje bezpečnosť
Jedným z kľúčových faktorov testov bolo brzdenie na mokrej vozovke. Pri rýchlosti 80 km/h sa ukázali zásadné rozdiely medzi prémiovými výrobcami a lacnými „no-name“ značkami. Kým pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance 3 zvládli zastaviť na vzdialenosti len 32 metrov, niektoré lacné modely potrebovali až 47 metrov. Táto vzdialenosť predstavuje reálny rozdiel medzi bezpečným zastavením a potenciálne vážnou nehodou. Napríklad vozidlo s pneumatikami Syron Everest 2 ešte prechádzalo okolo už stojaceho auta značky Goodyear rýchlosťou 46 km/h, na úplné zabrzdenie potrebovalo ďalších viac ako 15 metrov.
Aj keď rozdiely na snehu alebo ľade neboli tak markantné, lacné pneumatiky častejšie zlyhávali v stabilite a predvídateľnosti reakcií, čo si od vodiča vyžadovalo častejšie zásahy do riadenia. Elektronické systémy asistencie s takýmito modelmi zasahovali častejšie, čím bolo riziko nepredvídateľných reakcií na cestách vyššie. Na suchu lacné plášte vyzerali relatívne dobre, čo však môže viesť k falošnému pocitu bezpečnosti, pretože skutočnú výkonnosť preveria až kritické situácie v náročných podmienkach.

Dôraz na renomované značky
Prémiové pneumatiky ako Goodyear, Michelin alebo Continental výrazne dominovali vo všetkých testovaných kategóriách. Zabezpečili konzistentný výkon na suchu, mokru aj v zimných podmienkach, čo z nich robí preferovanú voľbu pre vodičov, ktorí chcú minimalizovať riziko nehôd. Pre vodičov hľadajúcich kompromis existuje niekoľko akceptovateľných nízkorozpočtových modelov. Matador MP93 Nordicca a Momo W-20 North Pole síce neprekonali prémiových konkurentov, ale ponúkajú prijateľnú výkonnosť pre menej náročných podmienkach mimo horského terénu.
Na opačnej strane spektra sa ocitli modely ako Syron Everest 2, Goodride SW608 a Landsail Winter Lander, ktoré získali hodnotenie „nedostatočné.“ Tieto pneumatiky nedosahovali základné štandardy bezpečnosti, najmä pri brzdení na mokrej vozovke, čo u vodičov môže znamenať zvýšené riziko nehôd pri kritických manévroch.
Náklady verzus bezpečnosť
Výsledky testu opäť poukazujú na to, že úspora pri nákupe lacných pneumatík sa môže neskôr premietnuť do zvýšeného rizika na cestách. Rozdiel medzi kvalitnými a podpriemernými pneumatikami nie je len otázkou pocitu z jazdy, ale zásadného rozdielu vo výkonoch, ktoré môžu v kritických momentoch rozhodovať o bezpečnosti. Pre vodičov, ktorí chcú mať istotu na všetkých typoch povrchov, sú investície do prémiových značiek viac než len komfortom – predstavujú kľúčovú poistku proti nečakaným udalostiam.
Test zimných pneumatík pre rok 2024 tak potvrdil, že radiť sa skúsenosťami nezávislých organizácií, ako je ADAC, môže vodičovi nielen finančne prospieť, ale predovšetkým zachrániť situácie, v ktorých rozhodujú metre či zlomky sekúnd.