Automatická prevodovka je jednou z najdrahších súčastí moderných vozidiel a jej oprava môže vodičov stáť tisíce eur. Experti z odvetvia automotive varujú, že najčastejšie príčiny porúch automatickej prevodovky majú na svedomí práve nesprávne vodičské návyky. A pritom stačí zmeniť niekoľko jednoduchých postupov a dodržiavať pravidlá pravidelnej údržby, čím vodiči môžu predísť vysokým nákladom.
Zanedbanie pravidelnej výmeny oleja prevodovku ničí najčastejšie
Olej zohráva v automatickej prevodovke kľúčovú úlohu, pretože zabezpečuje správne fungovanie a minimalizuje mechanické opotrebovanie komponentov. Na rozdiel od motorového oleja jeho hladina vo funkčnej prevodovke zvyčajne neklesá. Ak dôjde k úniku, spravidla ide o prejav vážnejšieho poškodenia.
Podľa expertných odporúčaní by sa olej v automatickej prevodovke mal meniť pravidelne, približne každých niekoľko desiatok tisíc kilometrov. Presný interval sa však môže líšiť v závislosti od typu vozidla a podmienok používania. Pri jazde v náročných podmienkach, napríklad pri intenzívnom ťahaní prívesov či častej jazde v horskom teréne, odborníci odporúčajú interval výmeny ešte skrátiť. Ignorovanie tejto údržby vedie k poškodeniu a napokon k mimoriadne nákladnej oprave.
Chyby pri parkovaní a ostrých manévroch škodia automatu
Jednou z častých chýb, ktorá značne skracuje životnosť automatickej prevodovky, je nesprávny postup parkovania na svahoch. Mnohí vodiči najprv zaradia režim parkovania „P“ a až potom aktivujú ručnú brzdu, pričom správna postupnosť je opačná. V situácii, keď auto stojí na spomínanom svahu, by mala byť vždy najprv aktívna ručná brzda a až následne zaradený režim „P“. Ak vodič opakovane chybuje a necháva zaťaženie na samotnej prevodovke, spôsobuje jej nadmerné mechanické namáhanie, ktoré môže viesť k predčasnej poruche.
Podobne škodlivé sú aj rýchle a agresívne manévre na parkoviskách, kde vodiči bez úplného zastavenia vozidla rýchlo prepínajú z režimu „D“ (jazda dopredu) do režimu „R“ (jazda dozadu) a naopak. Takéto správanie problém vytvára tým, že opäť dochádza k zaťaženiu mechanizmu prevodovky, ktorá je konštruovaná na preraďovanie iba pri zastavených kolesách. Rovnako negatívny dopad má radenie prevodových stupňov pri zvýšených otáčkach motora, ktoré zvyšuje tlak na jednotlivé komponenty prevodovky.
Prehrievanie a ignorovanie prvých príznakov násobí náklady na opravu
Medzi najrizikovejšie faktory poškodenia automatickej prevodovky patrí prehrievanie. Takéto situácie môžu nastať napríklad pri dlhodobej jazde s ťažkými prívesmi alebo pri dynamickej jazde vysokými rýchlosťami na diaľnici. Prehrievanie poškodzuje olej v prevodovke, zásadne ovplyvňuje tesnenia a zvyšuje riziko úniku kvapalín. Zvlášť citlivé sú dvojspojkové automaty, kde aj jednorazové výrazné preťaženie môže vyústiť do mechanickej závady.
Dlhodobo nezodpovedný prístup vodiča sa prejavuje aj ignorovaním prvých signálov prichádzajúceho problému. K typickým prejavom patrí zvýšený hluk a vibrácie, oneskorená reakcia na zaradenie jazdných režimov, únik oleja či výstražné správy na palubnej doske. Včasná reakcia a servisný zásah môžu výrazne znížiť celkové náklady a predísť komplikáciám.
Dodržiavanie jednoduchých pravidiel a správne používanie automatickej prevodovky podľa odborníkov môže majiteľom vozidiel ušetriť tisíce eur na opravách. V súčasnosti, keď automat disponuje čoraz viac moderných vozidiel, ide nielen o zodpovedný, ale aj ekonomicky výhodný prístup k prevádzke automobilu.