Vysoké letné teploty nad 30 stupňov Celzia výrazne menia tlak v pneumatikách, čo predstavuje často podceňované riziko na slovenských cestách. Zanedbanie správneho nastavenia tlaku ohrozuje nielen životnosť pneumatík, ale aj bezpečnosť za volantom a spotrebu paliva. Motoristickí odborníci preto apelujú na vodičov, aby tlak monitorovali pravidelne, ideálne mesačne a vždy pri studených pneumatikách.
Tlak rastie aj bez zásahu vodiča
Podľa údajov motoristického portálu Autoviny.sk znamená zvýšenie teploty okolia približne o desať až dvanásť stupňov Celzia nárast tlaku v pneumatikách zhruba o 0,1 baru. Hoci toto číslo pôsobí zanedbateľne, v automobilovom prostredí má významný efekt. Počas horúcich letných dní môže tlak pneumatík stúpať aj bez pričinenia motoristu, keďže pneumatiky sú permanentne vystavené ohrievaniu o rozpálený asfalt.
Experti však upozorňujú, aby sa tlak vždy kontroloval za studena. Po dlhších jazdách bývajú gumy teplejšie a tlak prirodzene vyšší. V takých prípadoch sa tlak merať neodporúča, pretože údaje zistené pri zahriatych pneumatikách môžu viesť motoristov k zavedeniu nevhodných úprav, ktoré zanechajú gumy podhustené.

Riziká nesprávneho tlaku v pneumatikách
Nadmerne nafúknuté pneumatiky nesú ďalšie závažné následky. Už prehustenie o dve desatiny baru výrazne zvýši tvrdosť pneumatík, čo vedie k ich rýchlejšiemu opotrebovaniu, zníženiu komfortu jazdy a vyššiemu riziku náhleho poškodenia či prasknutia. Na druhej strane podhustené pneumatiky tiež nie sú bezpečné, nakoľko znižujú ovládateľnosť a stabilitu vozidla, predlžujú brzdnú dráhu a prispievajú k vyššej spotrebe paliva.
Odborníci preto odporúčajú striktne dodržiavať hodnoty tlaku podľa odporúčaní výrobcov automobilov. Informácia o požadovanom tlaku býva dostupná napríklad na vnútornej strane dverí vodiča, pod krytom palivovej nádrže alebo v manuáli vozidla. Tento údaj zodpovedá vždy tlaku studených pneumatík.
Kedy tlak v pneumatikách upraviť
Úprava tlaku je vhodná predovšetkým v prípade výraznejšej zmeny zaťaženia vozidla, napríklad pred dovolenkou či cestou s vyššou záťažou batožiny. V takých prípadoch možno podľa odborných odporúčaní zvýšiť tlak približne o 0,2 baru. Mierne zvýšenie tlaku je prijateľné i pri dlhších cestách po diaľnici, alebo keď vodič mieri do miest s väčším prevýšením, napríklad do horských lokalít. Hoci efekt zmeny nadmorskej výšky je skôr minimálny, môže mať určitý vplyv na pneumatiky, preto nevylučuje menšie úpravy tlaku.
Negatívnym extrémom je explózia pneumatiky počas jazdy, ku ktorej môže dochádzať v letných mesiacoch, hlavne ak pneumatika bola dlhodobo zanedbávaná, stará alebo výrazne opotrebovaná. Kombinácia týchto faktorov spolu s vysokou rýchlosťou a dlhšou jazdou po rozpálenej vozovke je podľa expertov najväčším rizikom. Pri dodržaní pravidelných kontrol, správnej údržby a nastavení tlaku však takáto situácia hrozí len minimálne.