Slovenských vodičov čaká zásadná legislatívna zmena, ktorá by mohla ovplyvniť každodenné jazdenie po mestách a obciach. Ministerstvo vnútra plánuje zaviesť opatrenie, podľa ktorého sa samosprávy dostanú k možnosti nasadiť vlastné rýchlomerové zariadenia, bez potreby schvaľovania zo strany štátnej polície. Ide o opatrenie, ktorého cieľom má byť zvýšenie bezpečnosti na cestách, no návrh zároveň vyvoláva obavy z možného zneužitia právomocí.
Posilnenie právomocí samospráv
Podľa ministerstva by plánovaná novela zákona umožnila mestám a obciam lepšie reagovať na lokálne riziká v cestnej premávke. Radary by mohli byť pod správou obecných polícií, pričom pokutovanie vodičov by bolo zabezpečené cez systém objektívnej zodpovednosti. Táto iniciatíva má podľa rezortu vychádzať zo znalosti lokálne frekventovaných úsekov a predpokladá sa, že zvýšená kontrola môže prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd.
Odborné kruhy a zamestnávatelia však upozorňujú, že niektoré lokality by mohli radary využiť prioritne na zvyšovanie príjmov z pokút namiesto ochrany pred nehodami. Kritici navyše naznačujú, že efektívne umiestnenie zariadení by mohlo byť predmetom politickej diskusie, a nie vždy presne reflektovať potreby bezpečnosti.

Štátne radary ako doplnkový projekt
Paralelne s novou legislatívou pre samosprávy pokračuje na Slovensku aj projekt centrálneho monitorovacieho systému cestnej premávky financovaného z Plánu obnovy. Do júna 2026 plánuje štát nainštalovať 279 radarových zariadení, ktoré nebudú sledovať len rýchlosť, ale aj ďalšie priestupky, ako sú jazda na červenú, nepoužívanie pásov alebo telefonovanie počas šoférovania.
Ministerstvo vnútra deklaruje, že nové zariadenia sa objavia prioritne na miestach označených ako vysoko rizikové úseky, často označované ako „cesty smrti“. Aby sa predišlo pocitu neprimeranej represie voči vodičom, zverejňovanie informácií o umiestnení radarov bude povinné. Technologické riešenia navyše umožnia postihovať vodičov, ktorí spomalia len pri prechode radarom a následne znova zrýchlia.
Zvýšená kontrola aj výzva pre obce
Ak parlament návrh schváli, Slovensko vstúpi do novej éry riadenia dopravy, kde mestské polície po prvýkrát získajú rozsiahlejšie kompetencie v oblasti monitorovania cestnej premávky. Táto zmena však stavia pred samosprávy výzvu – rozhodnutie o umiestnení rýchlomerov sa môže stať citlivou balansovacou aktovkou medzi potrebou zvýšenej bezpečnosti a tlakom na napĺňanie miestnych rozpočtov.
Štát zároveň plánuje investovať približne 64,7 milióna eur bez DPH do nákupu, údržby a správy centrálnych radarov. Financovanie sa z veľkej časti opiera o európske zdroje a hodnotenie dodávateľských ponúk kladie dôraz nielen na cenu, ale aj technickú kvalitu navrhovaných riešení. Ministerstvo deklaruje, že realizácia tohto projektu prinesie na slovenské cesty moderné a efektívne nástroje na znižovanie rizika dopravných tragédií.