Životy slovenských vodičov a ich spolucestujúcich sú dennodenne vystavované riziku, ktoré by sa dalo jednoducho eliminovať. Napriek dostupnosti bezpečnostných pásov v každom vozidle, štatistiky ukazujú, že až pätina vodičov jazdí po meste nepripútaná, a každý ôsmy účastník dopravnej nehody nerešpektoval tento základný prvok bezpečnosti.
Rizikové správanie a regionálne rozdiely
Niektoré regióny Slovenska zaznamenávajú alarmujúce správanie vodičov. Najhoršie je na tom Košický, Bratislavský a Trnavský kraj, kde sa najčastejšie stretávajú vodiči a pasažieri, ktorí počas jazdy nepoužívajú bezpečnostné pásy. Naopak, najlepšie výsledky vykazuje Žilinský kraj, kde disciplinovanosť vodičov vedie k nižšiemu počtu takýchto priestupkov.
Policajné štatistiky za posledné tri roky ukazujú, že 12 % všetkých účastníkov nehôd nebolo pripútaných. To znamená, že každý ôsmy nehodový prípad zahŕňa nepripútanú osobu. Najväčšia miera nedbalosti bola zaznamenaná na frekventovaných mestských komunikáciách, kde až 21 % vodičov ignoruje bezpečnostné pásy. Mimo obcí je situácia mierne lepšia, s 11 % nepripútanými vodičmi, a najmenej takýchto prípadov je na diaľniciach, kde ide o 9 %.

Nebezpečenstvo krátkych trás
Vodiči často mylne predpokladajú, že na krátkych cestách je riziko nehody zanedbateľné, a preto nevenujú pozornosť pripútavaniu sa. Práve takéto úseky, najmä v mestách s hustou premávkou a častými križovatkami, sú podľa odborníkov miestami najvyššieho rizika. Naproti tomu kraje, kde je vyššia disciplína v oblasti používania pásov, môžu očakávať zlepšené dopravné štatistiky.
Muži sú podľa dostupných údajov výrazne menej disciplinovaní než ženy. Špeciálnou kategóriou, ktorá vyžaduje vyššiu osvetu, sú pasažieri na zadných sedadlách. Aj keď tieto miesta bývajú považované za bezpečnejšie, nepripútané osoby na zadných sedadlách môžu počas nehody spôsobovať zranenia iným pasažierom alebo vodičovi.
Dôsledky a výzvy na zlepšenie
Nerešpektovanie používania bezpečnostných pásov môže mať drastické následky na zdravie a životy účastníkov nehôd. Pri zrážke rýchlosťou 50 km/h môže telo nepripútaného človeka pôsobiť na svoje okolie silou spôsobenou rýchlosťou a násobenou hmotnosťou. Hmotnosť človeka dosahujúca v týchto prípadoch až 30-násobok svojej bežnej váhy predstavuje nebezpečenstvo nielen pre samotného jednotlivca, ale aj pre ostatných.
Polícia pripomína, že používanie bezpečnostných pásov je na Slovensku povinné. Priestupky v podobe ignorovania tejto povinnosti môžu mať finančné dôsledky. Poisťovne navyše môžu poškodené osoby krátiť na plnení, ak sa pri nehode preukáže, že neboli pripútané.
Odborníci upozorňujú, že použitie bezpečnostných pásov je jednoduchou a efektívnou cestou, ako zmierniť následky dopravných nehôd a zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Dlhodobé zlepšenia si vyžadujú intenzívnejšiu osvetu, kontrolu a zároveň zodpovedný prístup jednotlivých vodičov.