Švajčiarsky Federálny úrad pre energetiku (SFOE) čelí kritike po tom, ako vyšetrovanie magazínu Republik odhalilo, že úrad vlani zatajil štúdiu jasne demonštrujúcu environmentálne výhody prechodu na elektromobily. Úradu sa výsledky podrobnej analýzy od výskumnej spoločnosti Infras, na ktorú vynaložil 100-tisíc švajčiarskych frankov (približne 120-tisíc dolárov), údajne zdali „citlivé“ a potenciálne kontroverzné.
Čo odhalila utajená štúdia?
Štúdia objednaná v roku 2022 mala zodpovedať základnú otázku o výmene vozidiel so spaľovacím motorom za elektrické – či je klimaticky výhodné nahradiť benzínové alebo dieselové auto novým elektromobilom. Záverečná správa bola dodaná úradu na jeseň roku 2024 a bez akýchkoľvek pochybností konštatovala, že prakticky pre viac ako 90 percent používaných benzínových a naftových automobilov by okamžitá výmena za rovnako veľké elektrotejto vozidlá priniesla okamžité pozitívne dopady na znižovanie emisií CO2. Podľa výskumu existovala jediná výnimka – vozidlá, ktoré sa prakticky nepoužívajú vôbec.
Napriek jasným záverom sa však SFOE rozhodlo dokument nezverejniť. V oficiálnom stanovisku obhajovalo tento krok tým, že úrad údajne mal pochybnosti o vierohodnosti zistení. Interná e-mailová komunikácia úradníkov však naznačuje, že táto výhovorka nemusí byť pravdivá. Komunikačný tím úradu totiž považoval zverejnenie výsledkov za potenciálne „nevhodné“, pričom vyslovili obavy, že ľudia by štúdiu mohli chápať nesprávne. Obávali sa tiež obvinení z elitárstva vzhľadom na vysoké ceny nových elektromobilov.

Situácia v širšom kontexte
Zverejnenie týchto detailov prichádza v čase, keď Švajčiarsko výrazne zaostáva za stanoveným cieľom dosiahnuť 50-percentný podiel elektromobilov na novoprihlásených vozidlách tento rok. Skutočný podiel pritom v súčasnosti predstavuje iba približne 30 percent všetkých nových áut.
Napriek zrejmým environmentálnym výhodám zostáva adopcia elektromobility limitovaná viacerými faktormi vrátane vysokej obstarávacej ceny nových elektroáut, stále nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry a pomalšej obnovy energie elektromobilov v porovnaní s konvenčným tankovaním paliva. Finančnú stabilitu automobilových výrobcov zároveň komplikujú prísne európske regulácie, ktoré ich nútia balansovať medzi ziskovosťou a plnením emisných cieľov stanovených Európskou úniou. Firmy, ktoré sa príliš fixujú na spaľovacie motory, čelia riziku vysokých pokút, pokiaľ nedosiahnu požadovaný priemer emisií svojej flotily. Na druhej strane zase prílišný nátlak na predaje elektromobilov znižuje ziskové marže a môže komplikovať investície do ďalšieho vývoja a inovácií.
Európa zmierňuje prístup
Aby automobilkám umožnila flexibilnejšie zvládnuť náročnú transformáciu, Európska únia nedávno oznámila zmiernenie svojich pôvodných pravidiel a poskytla výrobcom viac času na splnenie prísnych emisných noriem. Tento krok predstavuje významnú úľavu pre výrobcov i spotrebiteľov. Aj napriek tejto benevolencii však musí automobilový priemysel naďalej hľadať vhodnú rovnováhu medzi tradičnými spaľovacími motormi, hybridnými technológiami a plne elektrifikovanými vozidlami, aby dokázal splniť súčasné i budúce požiadavky európskej legislatívy.
Aktuálny prípad so zadržanou štúdiou zo Švajčiarska predstavuje významnú kritiku transparentnosti vládnych úradníkov v čase, keď spotrebitelia i firmy potrebujú najmä jasné, presné a dôveryhodné informácie, aby mohli robiť uvedomelé rozhodnutia o investíciách do vozidiel s dlhodobým dopadom na klímu.