Ukrajinské F-16 majú po viac ako roku bojového nasadenia podľa velenia letectva na konte už vyše 1 300 zostrelených vzdušných cieľov a viac ako 300 zničených objektov na zemi. Na sociálnych sieťach sa medzitým objavilo mimoriadne vzácne video, ktoré podľa odborníkov zachytáva stíhačku F-16 pri prenasledovaní ruskej strely Kh-101 a pri pokuse zlikvidovať ju palubným kanónom. Analytici túto taktiku označujú za vysoko rizikovú.
Na záberoch, ktoré si všimol server Živé, pilot F-16 kopíruje let strely Kh-101 a snaží sa dostať do pozície, v ktorej môže použiť zabudovaný kanón. Podľa vojenského portálu Defence24 takáto technika vyžaduje, aby sa stíhačka priblížila veľmi blízko k cieľu. To zvyšuje možnosť, že lietadlo poškodí výbuch bojovej hlavice alebo úlomky rozpadajúcej sa strely, hoci je samotný zásah technicky úspešný.
Nebezpečenstvo pri boji zblízka
Defence24 upozorňuje, že manévrovanie v tesnej blízkosti riadených striel či dronov vždy predstavuje výrazné riziko pre stíhacie lietadlo. Konštrukciu F-16 môžu vážne ohroziť aj menšie úlomky, ktoré vzniknú pri zásahu. Odborníci preto odporúčajú uprednostniť zbrane, ktoré umožnia zachovať väčší odstup, aj keď ide o pomalšie a menej manévrovateľné ciele. V prípade Kh-101 ide o strategickú riadenú strelu, ktorá nesie bojovú hlavicu schopnú spôsobiť rozsiahle poškodenie v širšom okolí.

Analytici zároveň pripomínajú, že vhodnejšou alternatívou by boli lacnejšie a presne navádzané rakety menšieho kalibru. Ako príklad uvádzajú laserom navádzané strely typu APKWS, ktoré môže F-16 niesť vo väčšom počte a odpáliť z bezpečnejšej vzdialenosti. Ukrajinské F-16 podľa doteraz známych informácií zatiaľ takouto výzbrojou nedisponujú, čo obmedzuje možnosti, ako efektívne a zároveň bezpečne zasahovať menšie vzdušné ciele.
F-16 v ukrajinskej PVO
Stíhačky F-16 sa po príchode na Ukrajinu stali jedným z hlavných pilierov tamojšej protivzdušnej obrany. Prvé stroje amerického pôvodu, ktoré poskytli európski spojenci, Kyjev oficiálne predstavil v auguste 2024, krátko pred spustením operácie v ruskej Kurskej oblasti. Odvtedy ich ukrajinské letectvo systematicky nasadzuje proti ruským riadeným strelám aj proti diaľkovo riadeným bezpilotným prostriedkom, pričom podľa vlastných údajov dosiahlo už viac ako 1 300 úspešných zachytení.
Okrem akcií vo vzduchu F-16 plnia aj úlohy pri úderoch na pozemné ciele. Podľa oficiálnej bilancie ukrajinského velenia za viac než rok bojovej služby tieto stroje zničili vyše 300 objektov na protivníkovej strane. Medzi nimi sú bojové a logistické vozidlá, veliteľské stanovištia, centrá riadenia dronov, sklady munície aj ďalšie dôležité body zásobovania. Vďaka kombinácii vzdušných a pozemných misií tak F-16 rozširujú možnosti ukrajinského letectva po celej dĺžke frontu.
Spolužitie so sovietskymi typmi
Nové západné stíhačky pritom na Ukrajine nelietajú samostatne. Naďalej ich dopĺňajú staršie sovietske typy Su-27, Su-25 a MiG-29, ktoré boli postupne vybavené presnou západnou muníciou. Tieto stroje využívajú najmä americké navádzané bomby JDAM a JDAM ER, francúzske systémy AASM Hammer a tiež dlhodosahové strely SCALP a Storm Shadow, ktoré dodali Francúzsko a Spojené kráľovstvo. Vďaka tejto modernizácii môžu útočiť z väčšej vzdialenosti bez toho, aby vstupovali hlboko do zón ruskej protivzdušnej obrany.
Strely SCALP a Storm Shadow zohrali kľúčovú úlohu pri útoku na podzemné veliteľské stanovište ruských a severokórejských jednotiek v Kurskej oblasti v novembri 2024. Nasadenie rôznych typov lietadiel a munície tak Ukrajine umožňuje cielene zasahovať infraštruktúru aj jednotky na rozsiahlej línii dotyku. Zatiaľ čo F-16 posilňujú najmä protivzdušnú obranu a presné útoky, modernizované sovietske stroje dopĺňajú úderné schopnosti na väčšie vzdialenosti.
Dodávky a straty F-16
Flotilu F-16 pre Ukrajinu zabezpečuje štvorica európskych krajín. Nórsko a Holandsko už svoje sľuby naplnili, pričom posledné holandské stroje dorazili v máji 2025. Dánsko do februára 2025 odovzdalo 12 z plánovaných 19 lietadiel a Belgicko plánuje začať dodávať operačné F-16 na začiatku roka 2026, keď bude jeho vlastné letectvo prechádzať na novú generáciu F-35. Dodávky sa tak rozložili na viacero rokov, čo umožňuje priebežne školiť pilotov a pozemný personál.
Kyjev zároveň priznáva, že počas viac ako roka intenzívneho nasadenia prišiel o tri stroje F-16. V novembri 2025 má preto na fronte k dispozícii necelých 50 týchto lietadiel. Napriek stratám ich velenie označuje za zásadný prvok obrany proti ruským útokom z veľkej vzdialenosti. Diskusia o tom, akú výzbroj by mali F-16 niesť, aby dokázali bezpečnejšie ničiť strely a drony, bude podľa analytikov pokračovať popri ďalších dodávkach a modernizáciách ukrajinského vzdušného parku.