Slovenská diaľničná sieť zaznamenala v pondelok 22. decembra 2025 zásadný moment, keď sa prvé autá previezli najdlhším tunelom v krajine, Višňovým. Spustením dopravy na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa otvorilo 13,5 kilometra strategickej časti D1, ktorá má výrazne zmeniť tok tranzitu na severe Slovenska a priniesť citeľnú úľavu vodičom aj obyvateľom regiónu.
Najväčší prínos pocítia motoristi smerujúci zo západu na východ, vrátane početných českých turistov mieriacich do Tatier. Nový úsek im umožní vyhnúť sa dlhodobo preťaženej ceste prvej triedy popri rieke Váh pod Strečnom, kde sa roky tvorili kolóny a často dochádzalo k nehodám. Tranzitná doprava zároveň obchádza Žilinu, čo mestu a okoliu prinesie menej hluku aj znečistenia.
Otvorenie s obmedzením
Sprevádzkovanie diaľnice však neprichádza bez komplikácií. Vodiči zatiaľ nemôžu využívať zjazd do Vrútok, čo vyvolalo negatívne reakcie. Minister dopravy Jozef Ráž zo strany Smer-SD vysvetlil, že prístupová komunikácia bola vybudovaná približne pred desiatimi rokmi a dnes už nespĺňa aktuálne bezpečnostné normy. Rezort preto rozhodol o jej dočasnom uzavretí.

Výsledkom je paradoxná situácia, keď sa autá plynulo dostanú cez moderný tunel, no následné napojenie v smere na Martin môže v prvých dňoch či týždňoch spôsobovať neprehľadnosť. Vodiči sú nútení zvoliť obchádzkové trasy v dopravnom uzle, ktorý mal po otvorení úseku fungovať bez obmedzení. Podľa odborníkov ide o dočasný stav, ktorý by sa mal vyriešiť po úpravách infraštruktúry.
Dlhá a problémová výstavba
Príbeh tunela Višňové patrí k najkomplikovanejším dopravným projektom v novodobej histórii Slovenska. Prieskumná štôlňa sa začala raziť už v roku 1998, no nasledujúce desaťročia sprevádzali zmeny vlád, projekčné úpravy aj opakované meškania. V roku 2010 kabinet Roberta Fica deklaroval, že tunel bude hotový do štyroch rokov, skutočný pokrok však prišiel oveľa neskôr.
Po krachu projektu verejno-súkromného partnerstva sa stavba rozbehla až v roku 2014. Práce následne prevzalo taliansko-slovenské konzorcium Salini Impregilo – Dúha, ktoré štát v roku 2019 zo stavby odvolal pre neplnenie harmonogramu. Obrat nastal až po roku 2021, keď projekt dokončila spoločnosť Skanska, hoci termíny sa posúvali aj v tejto fáze.
Diaľnica stále nie je hotová
Hoci otvorenie Višňového znamená výrazný posun, súvislé spojenie Bratislavy s Košicami zostáva vzdialeným cieľom. Na D1 pretrvávajú dve kľúčové medzery. Prvou je obchvat Ružomberka s tunelom Čebrať, ktorý mal byť hotový už pred ôsmimi rokmi a podľa aktuálnych plánov by sa mal dokončiť v budúcom roku. Ešte zložitejšia situácia panuje na úseku Turany – Hubová.
Na poslednom chýbajúcom úseku sa zatiaľ nezačali ani samotné stavebné práce. Procesy sa opakovane vracajú na začiatok a len nedávno úrady zrušili tender na zhotoviteľa, keďže jednu z podmienok vyhodnotili ako diskriminačnú. Sen o plynulej jazde naprieč Slovenskom sa tak opäť odsúva na neurčito, napriek tomu, že Višňové prinieslo dlho očakávaný posun.