Na slovenských čerpacích staniciach sa má cena pohonných hmôt v najbližších rokoch výrazne zvýšiť. Odborné analýzy naznačujú, že liter benzínu alebo nafty by mohol zdražieť aj o viac ako 50 centov. Dôvodom je zavedenie novej environmentálnej politiky Európskej únie, nie trhové výkyvy či geopolitické konflikty. Tzv. ETS II, nový systém obchodovania s emisiami oxidu uhličitého, má vstúpiť do platnosti 1. januára 2027.
Čo prinesie ETS II?
ETS II, teda druhá fáza európskeho systému obchodovania s emisnými povolenkami, zavádza pravidlo, podľa ktorého budú predajcovia fosílnych palív musieť nakupovať povolenky na vypúšťanie CO2. Každá tona CO2 dostane fixnú trhovú hodnotu, ktorá sa následne prenesie do cien pre konečných spotrebiteľov. Pre Slovensko, kde doposiaľ nebola zavedená špecifická daň na emisie, bude toto opatrenie predstavovať zásadnú ekonomickú a logistickú zmenu.
Predpokladá sa, že vysoké cenové zaťaženie postihne domácnosti a jednotlivcov, ktorí používajú spaľovacie motory. Podľa odhadov, ak cena emisných povoleniek dosiahne 200 eur za tonu CO2, liter benzínu a nafty by mohol zdražieť až o približne 60 centov. Takýto vývoj nahráva technológiám zameraným na čistú energiu, pričom zároveň podnecuje prechod na elektromobilitu a alternatívne zdroje vykurovania.

Dopady na spotrebiteľov
Viaceré krajiny EÚ sú už teraz pripravené zareagovať na túto zmenu prerozdelením výnosov z emisného obchodovania späť k občanom. Vlády môžu využiť získané financie na podporu zelených technológií, zavedenie dotácií na elektromobily či poskytovanie úľav na iné formy spotreby energií. Takýto krok môže zmierniť negatívny dopad na nízkopríjmové skupiny a motivovať spoločnosť k ekologickejším riešeniam.
Napriek možným opatreniam zostáva otázne, do akej miery budú nové pravidlá prijateľné pre širokú verejnosť. Ak štáty nezavedú dostatočné kompenzačné mechanizmy, hrozí, že vlastníctvo spaľovacích vozidiel sa stane symbolom luxusu. V takom prípade môžu domácnosti čeliť nielen vyšším nákladom na dopravu, ale aj na vykurovanie, ktoré bude rovnako ovplyvnené cenami CO2 povoleniek.
Výzvy pred rokom 2027
Podľa expertov sú najbližšie tri roky rozhodujúcou fázou pre prípravu na túto zmenu. Kým samotný Brusel si ponecháva možnosť odložiť zavedenie ETS II o jeden rok v prípade závažných sociálnych nepokojov, s takouto možnosťou nemožno počítať. Ekonomické a ekologické výzvy spojené s novou reguláciou dotknú takmer každého jednotlivca i podnikateľské subjekty.
Slovensko, podobne ako ostatné krajiny v regióne, čakajú kľúčové rozhodnutia a opatrenia. Téma zdražovania fosílnych palív však posilňuje už prebiehajúcu debatu o potrebe ekologických zmien. Bez ohľadu na to, či si jednotlivci zvolia elektromobily, solárne panely alebo zostanú verní tradičným zdrojom energie, najväčší dopad bude mať trhová cena povoleniek. Tá nakoniec rozhodne o tom, aké hlboké budú finančné následky tejto reformy.