Poplatky, ktoré záujemcovia platia za vydanie vodičského preukazu, majú od februára 2027 stúpnuť. Vládna koalícia v nich vidí jeden z nástrojov, ako v období rozpočtovej konsolidácie získať dodatočné príjmy pre štát. Zmeny sú súčasťou návrhu zákona, o ktorom má ešte rokovať parlament, a dotknú sa najmä nových žiadateľov o vodičské oprávnenie.
Podpredseda Národnej rady SR Tibor Gašpar zo strany Smer-SD pripomína, že štát je v konsolidačnej fáze a hľadá peniaze tam, kde sa správne poplatky dlhé roky nemenili. Podľa neho ide o logickú oblasť, kde sa dá zasiahnuť a zvýšiť príjem do rozpočtu. Dodal, že vláda sa pri úpravách sústreďuje najmä na tie poplatky, ktoré zostali dlho bez valorizácie.
Koalícia vs. opozícia
Gašpar zdôraznil, že pri konsolidácii verejných financií sa vláda pozerá na celú škálu poplatkov, pričom uprednostňuje tie, ktoré sa roky nemenili. Podľa jeho slov práve tam vznikol priestor na úpravu. Zvýšenie poplatkov za vodičské preukazy tak zapadá do širšej stratégie, ktorá má pomôcť zlepšiť stav štátneho rozpočtu v nasledujúcich rokoch.

Opozičná SaS pripúšťa, že pri súčasnom stave verejných financií môže mať mierne zvýšenie niektorých poplatkov opodstatnenie. Kritizuje však, že vládna koalícia podľa nej nedáva dostatočný dôraz na vlastné šetrenie. Poslanec Marián Viskupič upozorňuje, že vodičský preukaz dnes nemožno vnímať ako nadštandard, ale skôr ako základnú potrebu pre bežný život a prácu.
Vodičák ako nutná výbava
Viskupič tvrdí, že schopnosť viesť motorové vozidlo je v súčasnosti pre mnohých ľudí kľúčová, či už pri dochádzaní do zamestnania, alebo pri zabezpečovaní každodenných povinností. Ak chce uchádzač vodičské oprávnenie získať, vyšší správny poplatok podľa neho jednoducho musí zaplatiť a bude nútený ušetriť na iných výdavkoch. Opozícia preto upozorňuje na sociálny rozmer plánovaných zmien.
Sporné opakované skúšky
Otázniky zatiaľ vyvoláva najmä nastavenie poplatkov za opravné skúšky v autoškolách. Šéf jednej z nich, Peter Čavojský, pripomína, že dnes uchádzač pri opakovaní teoretickej aj praktickej časti spolu zaplatí viac ako 12 eur. Každý má súčasne k dispozícii štyri opravné termíny na úspešné absolvovanie skúšok potrebných na získanie vodičského preukazu.
Podľa Čavojského zatiaľ nie je zrejmé, ako sa nový systém premietne do rozdelenia teoretických a praktických oprávnych skúšok. Nie je rozhodnuté, či budú mať uchádzači samostatný počet pokusov na každú časť, alebo sa štyri opravné termíny budú počítať spoločne pre teóriu aj prax. Práve tento detail môže zásadne ovplyvniť, koľko budú ľudia za opakovanie skúšok v konečnom dôsledku platiť.
Ak parlament schváli navrhovaný zákon v súčasnej podobe, od februára 2027 sa záujemci o vodičské oprávnenie musia pripraviť na vyššie správne poplatky. Presná podoba nových súm a mechanizmus opravných termínov však bude závisieť od detailov, ktoré poslanci ešte len definitívne nastavia v legislatívnom procese.