Prísnejšie pravidlá technických kontrol vozidiel by mohli v Európe výrazne zlepšiť bezpečnosť na cestách. Európska komisia odhaduje, že zavedenie nových opatrení by do roku 2050 mohlo zachrániť približne 7-tisíc životov a znížiť počet ťažkých zranení o desaťtisíce. Opatrenia však vyvolávajú obavy u vodičov, ktorí sa pripravujú na vyššie finančné náklady a viac administratívnych povinností.
Viac kontrol pre staré autá
Najväčšou zmenou by malo byť zavedenie každoročných technických kontrol pre vozidlá staršie ako desať rokov. V súčasnosti pritom majitelia takýchto áut navštevujú technickú kontrolu len raz za dva roky. Toto opatrenie by sa dotklo veľkej časti áut na slovenských cestách, vrátane modelov ako Škoda Octavia či Fabia, ktoré patria k najrozšírenejším.
Motoristi musia rátať nielen s častejšími návštevami staníc technickej kontroly, ale aj s vyššími výdavkami. Každá prehliadka by ich mohla stáť desiatky eur navyše. Podľa Európskej komisie sú tieto opatrenia nevyhnutné, pretože technické poruchy patria k hlavným príčinám dopravných nehôd a prispievajú aj k zvýšeným emisiám.

Jednotné pravidlá pre elektrické autá
Prísnejší režim technických kontrol sa má týkať aj elektromobilov, ktoré už nebudú výnimkou. Európske inštitúcie zdôrazňujú, že bezpečnosť týchto vozidiel, vrátane ich vysokonapäťových batérií, si vyžaduje rovnakú pozornosť ako pri autách so spaľovacími motormi. Vysokonapäťové batérie sú totiž čoraz častejšou príčinou požiarov, čo ohrozuje nielen samotných vodičov a pasažierov, ale aj zasahujúcich hasičov.
Pravidelné technické kontroly majú pomôcť odhaľovať rizikové vozidlá ešte predtým, než by mohli spôsobiť vážne incidenty. Bezpečnosť tak zostáva kľúčovou prioritou, aj keď zavedenie týchto opatrení môže zvýšiť náklady na prevádzku elektromobilov.
Digitálne osvedčenia a menej byrokracie
Súčasťou balíka nový pravidiel je aj prechod na digitalizované osvedčenia o evidencii vozidla. Plastové kartičky by nahradili elektronické dokumenty, čo by viedlo k rýchlejšiemu zdieľaniu informácií medzi jednotlivými členskými štátmi Európskej únie. Tento krok by zároveň uľahčil cezhraničné kontroly a zjednodušil cestovanie v rámci EÚ.
Hoci digitalizácia neprinesie okamžité finančné úspory pre bežných vodičov, výrazne znižuje administratívnu náročnosť. Pre mnohých motoristov by tak mohla znamenať menej frustrácie pri rôznych byrokratických úkonoch.
Búrlivá diskusia bez rozhodnutia
Prijatie nových pravidiel je zatiaľ len vo fáze návrhu. Opatrenia musia ešte schváliť Európsky parlament a Rada EÚ, pričom termín ich zavedenia zatiaľ nebol presne určený. Očakáva sa však, že diskusia o zmene pravidiel bude veľmi intenzívna.
Na Slovensku sledujú motoristi vývoj s veľkou pozornosťou, pretože nové pravidlá by mohli výrazne zvýšiť ich každodenné náklady a vyžadovať viac času na návštevy kontrolných staníc. Otvára sa otázka, či plánované opatrenia prinesú očakávaný efekt v podobe vyššej bezpečnosti na cestách, alebo len zvýšia finančný tlak na majiteľov starších vozidiel.