Slovenskí motoristi by sa mohli od roku 2027 stretávať s výrazne vyššími cenami pohonných hmôt. Odborníci varujú, že cena benzínu a nafty by mohla stúpnuť až o 60 centov na liter. Dôvodom nebude kolísanie cien ropy ani geopolitické faktory, ale nový systém obchodovania s emisnými kvótami. Po prvý raz budú tieto náklady priamo zaťažovať občanov, čo môže spôsobiť zásadné zmeny vo výdavkoch domácností.
Ceny emisných povoleniek ako hlavný motor zmien
Nové pravidlá Európskej únie, označované ako ETS II, plánujú zahrnúť emisie z dopravy a domácností do systému obchodovania s emisiami. Dodávatelia pohonných látok a plynu budú nútení platiť za každú tonu CO2, ktorú vytvoria, pričom tieto náklady sa postupne premietnu priamo do koncových cien. Pri cene povolenky na úrovni 200 eur za tonu by mohlo zdraženie pohonných hmôt presiahnuť hranicu pol eura na liter.
Kým v niektorých krajinách, ako napríklad v Nemecku, obyvatelia už majú s podobnými systémami skúsenosti, Slovensko by mohlo zažiť náhly cenový šok. Už pri cene 70 eur za tonu by mohol nárast dosiahnuť približne 18 centov na liter, čo predstavuje značnú finančnú záťaž pre vodičov. Bez dostatočného prechodného obdobia by prechod na nový systém mohol byť zásadne bolestivý.

Zmeny zasiahnu aj domácnosti
Vplyv systému ETS II sa neobmedzí len na pohonné látky. Zasiahne aj domácnosti, najmä tie, ktoré používajú na vykurovanie plyn alebo iné fosílne palivá. Cieľom opatrenia je prinútiť spotrebiteľov zmeniť svoje návyky a hľadať ekologickejšie alternatívy, ako napríklad tepelné čerpadlá či elektromobily. Pre mnohých však môže táto zmena predstavovať nemalé náklady, ktoré zďaleka nie všetky domácnosti zvládnu pokryť.
Ďalšou komplikáciou je nestabilita cien emisných povoleniek. Očakáva sa, že ich hodnota bude kolísať medzi 100 až 300 eurami za tonu, čo znamená, že ceny benzínu, nafty a plynu budú v budúcnosti menej predvídateľné. Táto neistota by mohla mať negatívny dopad nielen na domácnosti, ale aj na podniky, ktoré sa opierajú o stabilné energetické náklady.
Šanca na modernizáciu či riziko sociálnych rozdielov
Hoci tento systém prináša ekonomické výzvy, zároveň motivuje k ekologickejším riešeniam. Pre tých, ktorí už teraz plánujú modernizáciu svojich domovov alebo automobilov, môže byť investícia do nízkoemisných technológií dlhodobým riešením, ktoré ušetrí tisíce eur. Časová výhoda však nepomôže všetkým, pretože nie každá domácnosť si môže dovoliť vysoké náklady na výmenu zariadení či technológií. Bez podpory alebo kompenzácií tento tlak len prehĺbi sociálne rozdiely.
Kým niektoré krajiny sa snažia presadzovať miernejšiu verziu systému, na Slovensku zatiaľ neexistujú záruky kompenzačných programov. To prináša občanom veľkú neistotu, ako sa s nadchádzajúcimi zmenami vysporiadať. Pre mnohých preto ostáva otázkou nielen udržateľnosť ich životného štýlu, ale aj ich finančná budúcnosť.