Európska únia (EÚ) pripravuje nové opatrenia, ktoré môžu výrazne zasiahnuť aj slovenských vodičov. Tentoraz ide o vyššie dovozné clá na pneumatiky dovážané z Číny. Toto rozhodnutie prichádza po tom, čo Brusel odhalil možnú nekalú konkurenciu zo strany čínskych výrobcov pneumatík, ktorí získavajú štátne dotácie a následne predávajú svoje výrobky v Európe za neprimerane nízke ceny. Takýto krok by mohol v konečnom dôsledku znamenať značné zdraženie pneumatík pre spotrebiteľov v celej EÚ, vrátane slovenského trhu.
Vyššie clá majú ochrániť európskych výrobcov
Podľa motoristického portálu Auto Trendy začala Európska komisia už predbežné vyšetrovanie, aby preverila možné dotovanie čínskych výrobcov pneumatík tamojšou vládou. Cieľom vyšetrovania je zabezpečiť férové prostredie na európskom trhu a zabrániť narušeniu hospodárskej súťaže.
EÚ už v minulosti zaviedla podobné opatrenia v prípade elektromobilov z Číny, keď potvrdila, že tamojší výrobcovia elektrických vozidiel využívajú neférové štátne dotácie. K štandardnému 10-percentnému clu sa pridávajú nové clá, ktoré môžu byť rôzne podľa jednotlivých výrobcov, no vo výsledku môžu celkovú sadzbu zvýšiť až na úroveň 45,3 percenta.
Pôvodný výskum Európskej komisie naznačuje, že Čína používa podobné praktiky aj v pneumatikárskom priemysle, čo významne ohrozuje európskych výrobcov, keďže tí nedokážu súťažiť s umelo zníženými cenami z Ázie. Ak Brusel získa presvedčivé dôkazy o štátnych dotáciách, môžu byť prvé cla zavedené už v horizonte ôsmich mesiacov. Konečné rozhodnutie však padne najneskôr do štrnástich mesiacov.
Drahšie pneumatiky pocítia najmä spotrebitelia
Zavedenie zvýšených ciel na pneumatiky z Číny môže v konečnom dôsledku výrazne zasiahnuť slovenských motoristov. Čínske pneumatiky sú na Slovensku populárne najmä vďaka ich dostupným cenám. Zavedenie vyšších ciel však tieto pneumatiky predraží, kvôli čomu si motoristi budú musieť výraznejšie priplatiť za rovnaké produkty.
Podľa názorov odborníkov citovaných portálom Auto Trendy by zvýšenie cien čínskych pneumatík malo negatívny sekundárny efekt aj pre európske značky. V dôsledku oslabenia cenovej konkurencie je totiž pravdepodobné, že aj európski výrobcovia budú menej tlačení na znižovanie cien, a teda celkové ceny pneumatík na trhu stúpnu naprieč všetkými segmentmi.
Kritika opatrení a možný ďalší vývoj
Opatrenia Bruselu nesú hlasy kritikov nielen zo strany Číny, ale aj zo samotných európskych automobiliek. Tie tvrdia, že EÚ by mala radšej podporovať svoj vlastný automobilový priemysel prostredníctvom výraznejších dotačných schém, ktoré by posilnili jeho konkurencieschopnosť. Európska únia by sa tak podľa nich mala viac priblížiť čínskemu modelu, ktorý je založený práve na silných štátnych podporách.
Zavedenie vyšších ciel na čínske pneumatiky sa navyše môže dostať aj pred medzinárodné očakávania, pretože Čína sa už v minulosti obrátila na Svetovú obchodnú organizáciu kvôli clám na elektromobily. Je veľmi pravdepodobné, že podobným spôsobom sa krajina postaví aj k možnému kroku na trhu s pneumatikami.
Pre Európsku úniu predstavuje táto problematika zložitú výzvu: na jednej strane chce ochrániť svoj priemysel pred neférovou konkurenciu, na druhej však riskuje spomalenie automobilovej revolúcie, predovšetkým elektromobility, a negatívny dopad na finančné možnosti európskych vodičov. Definitívne stanovisko Bruselu bude známe v najbližších mesiacoch a ďalší vývoj bude pozorne sledovaný všetkými zainteresovanými stranami.