Podľa najnovšieho prieskumu, ktorý realizovala Slovenská sporiteľňa v spolupráci s konzultačnou spoločnosťou Civitta, až štvrtina slovenských startupov plánuje opustiť domáci trh a rozvíjať svoje podnikanie v zahraničí. Táto tendencia odráža rastúce výzvy, ktorým čelí lokálny startupový ekosystém, ako aj fakt, že takmer polovica startupov už dnes generuje viac než polovicu svojich tržieb v zahraničí.
Startupy čelia výzvam v predaji a financovaní
Získavanie financií, predaj produktov a služieb, ako aj nábor talentovaných odborníkov patria medzi najväčšie výzvy, s ktorými sa slovenské startupy stretávajú. Viac než polovica respondentov považuje za hlavný problém schopnosť efektívne predávať a získavať zákazníkov. Finančná podpora bola označená za ďalšiu kľúčovú výzvu, pričom polovica startupov uviedla problémy s prístupom k investíciám. Navyše 28 percent firiem vníma za komplikáciu rast a škálovanie svojho podnikania.
K problémom sa pridáva aj náročnosť obsadzovania technických a obchodných pozícií, kde startupy čelia konkurencii zo strany väčších a etablovaných firiem. Aj keď pribúdajú anjelskí investori, len štyria zo šiestich investorov považujú súčasné podmienky pre investovanie za dostatočne rozvinuté.

Slovensko stráca perspektívne firmy
Výsledky prieskumu poukazujú na fakt, že slovenské startupy hľadajú priaznivejšie podmienky v zahraničí. Kým doma čelia problémom s financovaním a podporou, mimo Slovenska nachádzajú lepšie príležitosti na rast a internacionalizáciu svojho biznisu. Silné zázemie sa prejavuje najmä v oblastiach IT a zdravotníctvo, ktoré majú potenciál prilákať zahraničných investorov a zákazníkov.
Obzvlášť znepokojujúce sú údaje naznačujúce, že diverzita v podnikaní zostáva výzvou. Ženy tvoria len 15 percent z celkového počtu zakladateľov startupov, aj keď 25 percent startupov má ženy v zakladateľskom tíme. Tento ukazovateľ zároveň nastoľuje otázku inklúzie a rozvoja rôznorodých podnikateľských tímov.
Potrebné kroky na zlepšenie situácie
Slovenský startupový ekosystém by mohol profitovať z viacerých zlepšení, ktorými by sa zaoberali verejné aj súkromné inštitúcie. Medzi kľúčové priority patrí rozvoj podnikateľského vzdelávania, stabilizácia inštitucionálneho prostredia, podpora transferu technológií a vytváranie podmienok pre expanziu startupov do zahraničia. Väčšia spolupráca s korporáciami, rozvoj inkubátorov a akcelerátorov s medzinárodnými väzbami by zároveň mohli pomôcť udržať potenciálne silné firmy v krajine.
Ak krajina nepodnikne kroky na zlepšenie podmienok pre podnikanie, Slovensko pravdepodobne príde o perspektívne startupy a s nimi spojené inovácie, príležitosti a ekonomické benefity, ktoré by mohli podporiť jej hospodársky rozvoj.