Na Slovensku začala platiť novela zákona, ktorá výrazne mení intervaly povinných technických kontrol (STK) pre motocykle, trojkolky a štvorkolky. Zmena prinesie finančné i časové úspory desaťtisícom majiteľov vozidiel týchto kategórií, no vozidiel ostatných kategórií sa nijako nedotkne.
Štvorkolky a motocykle na STK len raz za štyri roky
Odteraz približne 160-tisíc majiteľov motocyklov, trojkoliek i štvorkoliek patriacich do kategórií L3e až L7e už nebude musieť absolvovať povinné technické kontroly v pôvodnom dvojročnom intervale po prvých štyroch rokoch od registrácie vozidla. Podľa novej úpravy zákona bude návšteva STK postačujúca len raz za štyri roky.
Týmto rozhodnutím vláda výrazne odbremení motoristov, ktorí doposiaľ museli pravidelne každé dva roky navštevovať stanice technickej kontroly a vynakladať nemalé finančné prostriedky spojené s touto povinnosťou. Štát argumentuje, že dané typy vozidiel majú v praxi oveľa nižšiu frekvenciu technických porúch, a preto kratšie intervaly kontrol nie sú nevyhnutné pre zabezpečenie bezpečnosti premávky.

Pre osobné autá však ostávajú kontroly v dvojročnom intervale
Majitelia osobných automobilov by však mali byť pozorní, pretože pravidlá pre túto skupinu vozidiel ostávajú bezo zmien. Po prvých štyroch rokoch od registrácie svojho vozidla budú aj naďalej musieť absolvovať technickú kontrolu každé dva roky. V prípade nesplnenia tejto povinnosti im hrozí pokuta vo výške 165 eur za chýbajúcu technickú kontrolu. Ak majiteľ vozidla zároveň nepríde na emisnú kontrolu, celková pokuta sa môže vyšplhať až na 330 eur.
Svojou zmenou slovenská legislatíva síce poteší motocyklistov a majiteľov podobných vozidiel, motoristi však musia brať do úvahy, že platnosť kontrol uskutočnených ešte podľa pôvodných pravidiel zostáva v platnosti podľa údajov uvedených v súčasnosti vydaných dokladoch. V praxi sa teda nová lehota STK prejaví až postupne počas nasledujúcich rokov.
Európa zvažuje opačný prístup
Na rozdiel od Slovenska, kde interval technických kontrol pre niektoré vozidlá teraz predĺžili, v rámci Európskej únie aktuálne prebieha diskusia o skracovaní lehôt STK. Európske inštitúcie otvorili debatu o možnom zavedení povinných kontrol vo frekvencii každého jedného roka s cieľom zlepšiť bezpečnosť na cestách a minimalizovať technické nedostatky vozidiel.
Zatiaľ čo budúcnosť STK v celoeurópskom kontexte zostáva otvorenou otázkou, slovenskí motocyklisti a majitelia štvorkoliek vďaka novej úprave získajú výraznú finančnú úľavu a ušetria aj drahocenný čas. S tým sa však spája aj vyššia zodpovednosť za priebežnú starostlivosť a údržbu svojich vozidiel tak, aby nižšia frekvencia kontrol neohrozila bezpečnosť na cestách.