Európska únia (EÚ) pripravuje nové opatrenia, ktorých cieľom je bojovať proti neférovej hospodárskej súťaži zo strany čínskych výrobcov. Najnovšie plány Bruselu sa týkajú zavedenia ciel na čínske pneumatiky, čo môže výrazne ovplyvniť ceny pre slovenských a európskych motoristov. Tento krok Európska únia zdôvodňuje nutnosťou chrániť európske firmy pred neoprávnenými výhodami, ktoré čínski výrobcovia údajne získavajú vďaka výraznej finančnej podpore od čínskej vlády.
Ako EÚ odôvodňuje plánované clá na čínske pneumatiky?
Podľa predbežných výsledkov vyšetrovania, ktoré Európska komisia vedie, dostávajú výrobcovia pneumatík v Číne vysoké štátne dotácie. Tieto dotácie im umožňujú predávať svoje produkty na európskom trhu za neprimerane nízke ceny, čím vážne narušujú rovnaké konkurenčné podmienky pre európskych výrobcov. Šetrenie by malo trvať približne 14 mesiacov, avšak predbežné kroky, ako sú dočasné clá, môžu vstúpiť do platnosti už do ôsmich mesiacov. Brusel už v minulosti podobne zasiahol proti čínskym elektromobilom, pričom celková sadzba ciel na dovoz áut z Číny môže vďaka novým opatreniam dosiahnuť až 45,3 percenta.
EÚ sa týmito protekcionistickými opatreniami snaží predovšetkým ochrániť domáci automobilový priemysel pred konkurenciou zo zahraničia, ktorá má podľa Európskej komisie neopodstatnené výhody. Nespokojnosť Číny však rastie – vláda už podala voči clám na elektromobily oficiálnu sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO), pričom podobný krok možno očakávať aj teraz v súvislosti s novými clami na pneumatiky.
Dôsledky zavedenia nových ciel pre slovenských vodičov
Motoristické magazíny už upozorňujú na dôsledky nových opatrení. Zavedením ciel na čínske pneumatiky dôjde s najväčšou pravdepodobnosťou k výraznému nárastu cien aj na slovenskom trhu. Motoristi, ktorí preferujú lacnejšie pneumatiky čínskych značiek kvôli cenovej dostupnosti, budú nútení podstatne viac zaplatiť za svoje nákupy. Dodatočné clá totiž predražia nákupné ceny, čím vytvoria tlak aj na európskych výrobcov, ktorí budú môcť zvýšiť svoje ceny. V konečnom dôsledku tak môžu zdražieť všetky typy pneumatík na trhu.
Zároveň niektorí odborníci upozorňujú na paradoxnú situáciu. Hoci EÚ plánovane zvýšila clá na čínske elektromobily s cieľom ochrániť európsky automobilový sektor, tieto opatrenia zároveň komplikujú širšie rozšírenie cenovo dostupných elektrických vozidiel na európskom trhu. Podobne je to aj v prípade pneumatík, keď vyššie clá nepomáhajú finančnej situácii spotrebiteľov a nepriamo môžu brzdiť zámer na podporu dostupnosti produktov s nižšou uhlíkovou stopou.
Európske automobilky kritizujú postup Bruselu
Nielen čínska strana, ale aj niektoré významné európske automobilky prejavujú nesúhlas s postupom EÚ. Podľa nich by mali európske inštitúcie skôr nasledovať čínsky model a intenzívnejšie podporovať domáci priemysel rozsiahlejšími dotáciami namiesto zavádzania obchodných bariér. Tento prístup by podľa automobiliek posilnil konkurenčnú schopnosť európskeho priemyslu a podporil celkové hospodárske prostredie v regióne.
Zároveň automobilky tvrdia, že nové clá na pneumatiky môžu prispieť k zvýšeniu cien aj európskych značiek. Ak totiž dôjde k oslabeniu konkurencie na trhu, európski výrobcovia z toho logicky budú chcieť profitovať zdražením svojich produktov. Výsledkom by bolo, že motoristi v celej Európe, vrátane slovenských zákazníkov, prídu o možnosť dostupnejších možností nákupu, čo by mohlo negatívne ovplyvniť finančné možnosti priemerných kupujúcich.
V nasledujúcich mesiacoch ostáva sledovať, ako sa situácia okolo nových ciel vyvinie a či Brusel skutočne pristúpi k ich definitívnemu zavedeniu. Dopady na spotrebiteľov môžu byť citeľné, preto bude dôležité, akým spôsobom EÚ kompenzuje tieto očakávané zvýšené výdavky motoristov a či celý projekt prispeje k napĺňaniu širších cieľov Európskej únie v oblasti zelenej transformácie a ekonomickej stability.