Združenie cestných dopravcov ČESMAD oficiálne požiadalo o zmenu legislatívy, ktorá by umožnila kamiónom predbiehať na slovenských diaľniciach, aspoň počas nočných hodín. Podľa združenia súčasný plošný zákaz predbiehania vedie k zápcham a zbytočným komplikáciám v cestnej premávke, pričom inšpiráciu čerpali zo zahraničia, kde podobné pravidlá už fungujú. Nový návrh zákona je aktuálne v procese pripomienkovania, pričom jeho schválenie by predstavovalo výraznú zmenu doterajších pravidiel.
Plynulosť dopravy a logistické termíny
Dopravcovia združení v ČESMAD tvrdia, že súčasný zákaz, ktorý bráni vozidlám kategórie N predbiehať na diaľniciach, neodráža reálne potreby dopravy, najmä v nočných hodinách. Navrhujú umožniť predbiehanie od 22:00 do 6:00, kedy je premávka výrazne znížená. Pomalý pohyb kamiónov, často spôsobený inými vozidlami idúcimi nižšou rýchlosťou, podľa nich brzdí plánované logistické procesy a spôsobuje riziko sankcií za neskoré dodávky. Argumentujú, že plynulejšia jazda by viedla k vyššej efektivite dopravy a nižšej spotrebe paliva.
Navrhovatelia zároveň upozorňujú na fakt, že súčasné pravidlá nútia mnohých vodičov porušovať zákaz predbiehania, čím vytvárajú nebezpečné situácie počas dennej prevádzky. Podľa skúseností z Česká republika, kde je predbiehanie za určitých podmienok povolené, systematickejší prístup k tejto problematike predchádza chaosu na cestách a zohľadňuje praktické potreby vodičov kamiónov aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Výhody i riziká novej legislatívy
Ak dôjde k zmene zákona, môžu vodiči kamiónov očakávať významné benefity. Možnosť predbehnúť výrazne pomalšie vozidlá v pravom pruhu by udržala prepravcov v efektívnom tempe a eliminovala riziko kolón spôsobených znížením rýchlosti. Zároveň by znížila tlak na vodičov, ktorí dnes čelia dileme medzi meškaním a pokutou za zakázané predbiehanie. Pri menšej nočnej premávke by podľa odborníkov išlo o bezpečnejší a prijateľnejší kompromis než súčasné pomery.
Na druhej strane, zmena legislatívy vyvoláva obavy medzi vodičmi osobných áut. Možné blokovanie ľavého pruhu kamiónmi, predbiehajúcimi nízkymi rýchlostnými rozdielmi, pripomína problémy známe z minulosti, keď situáciu na cestách zhoršovali tzv. „slonie preteky“. Kým plynulosť dopravy počas dňa by sa mohla zlepšiť, nočná jazda by sa paradoxne mohla stať menej komfortnou. Kritici zdôrazňujú potrebu prísne regulovať podmienky predbiehania, aby sa predišlo potenciálnym nehodám a frustrácii vodičov.
Cesta k schváleniu
Návrh zákona, ktorý sa v súčasnosti nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní, spustil širokú diskusiu medzi dopravcami, politikmi a odborníkmi na cestnú dopravu. Téma zamestnáva aj tripartitu, pričom rozhodujúci verdikt by mohol padnúť už tento mesiac. Prípadné schválenie novej legislatívy by znamenalo kompromis medzi logistickými potrebami dopravcov a bezpečnosťou ostatných účastníkov cestnej premávky.
Budúcnosť tejto úpravy bude závisieť od schopnosti zjednotiť pravidlá tak, aby podporili lepšiu koordináciu a disciplínu na cestách. Či už zmena zákona nakoniec pomôže k efektívnejšej doprave alebo prinesie nové problémy, závisí najmä od jej implementácie a dodržiavania zavedených pravidiel.