Od októbra 2025 sa bankové prevody v rámci Slovenska aj celej eurozóny stanú bezpečnejšími. Banky budú povinné overovať správnosť údajov príjemcu, aby zabránili prevodom na chybné účty či stratám peňazí.
Overenie správnosti údajov príjemcu v reálnom čase
Pri zadávaní SEPA platieb banky od októbra zavedú novú službu, ktorá umožní klientom okamžite overiť, či sa zadané meno fyzickej osoby alebo názov firmy zhoduje s údajmi majiteľa účtu. Toto overovanie údajov prebehne v reálnom čase a neovplyvní rýchlosť spracovania platby, pričom klient dostane výsledok ešte pred samotným potvrdením prevodu. Cieľom opatrenia je zvýšenie bezpečnosti a minimalizácia chýb pri online platbách.
Zmena sa týka všetkých SEPA prevodov, teda nielen štandardných, ale aj okamžitých prevodov. Služba bude dostupná všetkým skupinám klientov: jednotlivcom, živnostníkom aj právnickým osobám. Povinnosť zavedenia tejto služby vychádza priamo z nariadenia Európskeho parlamentu, pričom Slovensko je povinné túto novinku aplikovať rovnako ako ostatné členské štáty eurozóny.

Banky zohľadnia aj drobné chyby, klient však dostane upozornenie
Banky budú pri kontrole ponechávať priestor aj na menšie chyby, ako sú drobné preklepy v mene alebo názve. Tatra banka už upresnila, že jej systém takéto menšie chyby počas overovania automaticky opraví podľa údajov evidovaných vo svojich databázach. Pri väčších nezrovnalostiach však klienta upozornia na zvýšené riziko, že platbu realizuje na účet, ktorý nemusí patriť zadanému príjemcovi. V takýchto prípadoch banka odporúča klientom ešte raz skontrolovať správnosť údajov príjemcu pred potvrdením transakcie.
Ak klient meno príjemcu nevyplní vôbec, banka mu oznámi, že nie je možné previesť overenie správnosti. Absencia mena však priamo nebráni uskutočneniu platby. Zodpovednosť za správne zaslanie finančných prostriedkov na príslušný účet ostane v takýchto prípadoch na platiteľovi.
Zmeny ovplyvnia aj podnikateľskú sféru
Zavedenie povinného overovania údajov ovplyvní výrazne aj podnikateľský sektor. Firmy by mali dbať na presnosť údajov uvádzaných na vystavených faktúrach či pri zasielaní platobných údajov prostredníctvom QR kódov. Banky firmám odporúčajú v prípade akejkoľvek zmeny názvu bezodkladne o tejto skutočnosti informovať svoju banku predložením aktuálneho výpisu z Obchodného registra. Tento krok podnikateľom zabezpečí bezproblémové prijímanie finančných prostriedkov na ich účty a vyhne sa prípadným nezrovnalostiam pri overovaní platobných údajov.
Podľa dostupných informácií by opatrenie malo výrazne minimalizovať pravdepodobnosť chybných prevodov a zvýšiť dôveryhodnosť elektronického bankovníctva. Banky preto vyzývajú svojich klientov na pozornosť a dôkladnú prípravu ešte pred októbrom tohto roka, keď nová povinnosť vstúpi do platnosti.