Slovenskí vodiči sa často stretávajú s rôznymi mýtmi týkajúcimi sa pravidiel cestnej premávky. Portál Auto Trendy preto pripravil detailný rozbor, ktorý jasne uvádza, čo skutočne hovorí zákon a čo sú len rozšírené, no nesprávne predpoklady. Vodiči by mali dbať na objektívne fakty, pretože ich nesprávne chápanie môže mať za následok finančné pokuty či ohrozenie bezpečnosti na cestách.
Zákazy, ktoré v skutočnosti neexistujú
Za jedny z najčastejších mýtov považujú vodiči zákaz jedenia či pitia počas šoférovania. Podľa motoristických odborníkov zákon samotnú konzumáciu jazdcom oficiálne nezakazuje. Situácia sa však mení v momente, keď polícia zhodnotí jazdu za nebezpečnú práve kvôli rozptýleniu vodiča pitím alebo jedením. V tom prípade hrozí vodičovi pokuta, a to hoci za samotné jedenie a pitie sankcionovaný byť nemôže.
Podobne sa vec má s fajčením v aute či so zapnutým svetlom vo vozidle počas jazdy. Ani jedna z týchto činností nie je zákonom priamo zakázaná, ale stále platí pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie byť pri šoférovaní rozptyľovaný alebo ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky.

Mýtom je rovnako aj akýkoľvek zákaz prepravy otvorených fliaš s alkoholom v aute. Samotné prevážanie alkoholu nie je zakázané. Zakázané je výlučne konzumovanie alkoholu vodičom či vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu, za čo môžu hroziť vysoké pokuty.
Technológie v aute: Čo je povolené a čo už nie
Mnohí ľudia si stále myslia, že používanie mobilného telefónu alebo slúchadiel počas šoférovania je úplne zakázané. Realitou však je, že zákon nezakazuje používanie slúchadiel ako také, hoci je odborníkmi neodporúčané kvôli bezpečnosti, nakoľko obmedzuje schopnosť vodiča počuť okolité zvuky, napríklad sirény záchranných vozidiel. Polícia však môže takéhoto vodiča obviniť z nebezpečnej jazdy.
Z telefónu však môžu vodiči telefonovať legálne prostredníctvom hands-free zariadení alebo Bluetooth technológie, pričom mobil nesmie držať v rukách. Podobné pravidlo platí aj pri používaní mobilnej navigácie – samotná aplikácia povolená je, no mobilné zariadenie musí byť pevne uchytené tak, aby vodičovi neprekážalo vo výhľade alebo neodpútavalo jeho pozornosť.
Mýty o rýchlosti či poistení môžu vodiča stáť desiatky eur
Mnoho slovenských vodičov žije v omyle, že pri prekračovaní rýchlosti majú automaticky určitú toleranciu zo strany policajného merania. Tachometre niektorých vozidiel totiž ukazujú vyššie čísla ako sú reálne rýchlosti. Policajné rýchlostné kamery však neaplikujú žiadnu toleranciu, a teda prekročenie povoleného limitu čo i len o niekoľko kilometrov za hodinu môže viesť k pokute.
Zároveň portál Auto Trendy vyvrátil aj ďalší obľúbený mýtus. Mnohí vodiči tvrdia, že ak kamera pri prekročení rýchlosti neblikne, vodičovi pokuta nepríde. V skutočnosti však existuje viacero typov rýchlostných kamier, pričom iba modely Gatso využívajú blesk. Ostatné fotografie rýchlych vodičov sa realizujú pomocou infračerveného snímania bez viditeľného blikania.
Odborníci upozorňujú aj na mýty v súvislosti s havarijným poistením. Vodičské fóra šíria informáciu, že vodič poistený havarijným poistením môže bezstarostne šoférovať cudzí automobil, pretože je krytý poistením. Pravdou však je, že havarijné poistenie sa viaže na konkrétne vozidlo, nie na osobu vodiča a podobné správanie by vodiča v prípade nehody mohlo čakať na nepríjemné prekvapenie.
Odhalené taktiež bolo nesprávne presvedčenie o tolerancii prekročenia rýchlosti pri predbiehaní. Toto je jednoznačne zakázané, keďže zákon striktne uvádza, že vodič počas predchádzania nesmie prekročiť oficiálne stanovenú maximálnu rýchlosť. Za porušenie predpisov aj v tomto prípade hrozia vysoké sankcie, čo platí aj pre príliš pomalú jazdu vzhľadom na charakter cestnej komunikácie.
Analýza portálu Auto Trendy teda potvrdzuje, že vodiči by si mali dávať pozor na reálne zákony namiesto falošných mýtov z internetu, pretože nesprávne predstavy môžu mať veľmi reálne negatívne dopady nielen na ich financie, ale aj bezpečnosť v cestnej premávke.