Slovensko zaznamenalo v prvej polovici tohto roka zaujímavý trend na trhu ojazdených vozidiel. V porovnaní so susednou Českou republikou boli jazdené autá u nás lacnejšie a predávali sa rýchlejšie. Slovenskí kupujúci tak mali príležitosť získať vozidlo za priaznivejšiu cenu, aj keď s mierne vyšším počtom najazdených kilometrov.
Lacnejšie autá a rýchlejšie transakcie
Priemerná cena ojazdených áut na Slovensku dosiahla za prvých šesť mesiacov roka úroveň 11 500 eur, zatiaľ čo v Česku bola o približne 420 eur vyššia. Tieto cenové rozdiely však neboli jediným ukazovateľom odlišnosti medzi trhmi. Predaj ojazdených áut trval na Slovensku v priemere 61 dní, kým v Českej republike to bolo o šesť dní viac. Analytici tiež uviedli, že jazdenky predané na Slovensku mali priemerne 149-tisíc kilometrov najazdených, čo bolo o 4-tisíc kilometrov viac ako v Českej republike.
Vplyv na tieto rozdiely mali viaceré faktory, vrátane potenciálne častejšieho manipulovania s tachometrami v Česku. Staršie ojazdené vozidlá sa v tejto krajine predávali menej výhodne, hoci ich vek bol priemerne veľmi podobný. Slovenský priemerný vek vozidiel predstavoval 9,57 roka, zatiaľ čo český trh dosiahol 9,82 roka.

Dominancia značky Škoda a preferencie kupujúcich
Z pohľadu popularity medzi zákazníkmi je v oboch krajinách jednoznačným lídrom Škoda Octavia, ktorá zostáva najpredávanejším modelom. Na Slovensku sú však obľúbené aj značky prémiového segmentu, ako BMW a Audi. Okrem toho slovenskí motoristi uprednostnili vozidlá s naftovým motorom v podiele 55,08 percent, zatiaľ čo v Česku to bolo len 47,20 percent.
Čisto elektrické autá a hybridy síce získavajú na popularite, no ich podiel zostáva nízky. Elektrické vozidlá tvorili na Slovensku len 2,57 percent ponuky a v Česku ešte menej, iba 1,95 percent. Hybridné modely dosiahli podiel 3,33 percent na Slovensku a 2,66 percent v Českej republike.
Import starších vozidiel a rozdiely v kvalite trhu
Import ojazdených vozidiel odhalil ďalšie zaujímavosti. Na Slovensko bolo za prvý polrok dovezených celkovo 28 727 áut, zatiaľ čo do Českej republiky až 72 541. Táto disproporcia bola znásobená vyšším podielom starších vozidiel v Česku, kde vozidlá staršie ako 15 rokov tvorili viac ako 23 percent trhu, čo je výrazne nad slovenským podielom necelých 14 percent. Rozdiel bol badateľný aj pri áut starších ako desať rokov – na Slovensku to bolo necelých 30 percent, v Českej republike takmer polovica importovaných jazdeniek.
Trhové ukazovatele tak odhaľujú rozdiely v preferenciách zákazníkov, kvalite ponúkaných áut, ako aj v cenách medzi dvoma susednými krajinami. Slovensko sa v prvej polovici roka ukázalo ako priaznivejší trh pre kúpu ojazdeného auta, pričom výhodnejšie ceny boli jedným z kľúčových faktorov rýchlejšieho predaja.