Ceny na čerpacích staniciach na Slovensku sú aktuálne pomerne nízke, no podľa odborníkov by mohli byť ešte nižšie. Situácia u našich susedov, kde motoristi tankujú lacnejšie, poukazuje na faktory, ktoré ovplyvňujú cenotvorbu pohonných hmôt. Napriek tomu, že Slovensko stále spracúva ruskú ropu, ceny sú vyššie ako v Česku alebo Poľsku, ktoré už od tejto suroviny odvykli.
U susedov tankujú lacnejšie
V Česku je benzín lacnejší o osem centov na liter a v Poľsku až o desať centov. Nafta v týchto krajinách vyjde o tri až osem centov menej v porovnaní so Slovenskom. Česi pritom importujú ropu prostredníctvom nemeckých ropovodov a Poliaci využívajú námorné prístavy na Baltskom mori na dovoz tejto suroviny. Slovensko, na druhej strane, dováža ropu cez ropovod Adria, ktorý vedie z prístavov na Jadrane. Platby za tranzit cez Chorvátsko však zvyšujú náklady – poplatky sa pohybujú štvornásobne až sedemnásobne vyššie ako na iných trasách.
Prečo je benzín na Slovensku drahší?
Okrem drahšieho tranzitu ropy sú ďalším dôvodom vyššie náklady na skladovanie strategických zásob. Podľa údajov slovenských analytikov vzrástli od roku 2014 výdavky na udržiavanie núdzových zásob až o 80 %, pričom samotný objem zásob narástol len o 13 %. Slovenskí obchodníci preto musia platiť paušálne štyri centy z každého predaného litra, čo premietajú do koncových cien. Pre porovnanie, v Česku a Poľsku sú tieto poplatky dvakrát nižšie. Výsledkom je, že slovenské firmy zaplatia na týchto poplatkoch približne 75 miliónov eur ročne, čo znevýhodňuje domácich spotrebiteľov oproti susedom.

Riešenia, ktoré môžu znížiť ceny
Možnosť znížiť skladovacie poplatky odborníci vidia v rozšírení uchovávania strategických zásob mimo územia Slovenska. Tento model už využíva viacero členských štátov Európskej únie, kde konkurencia medzi vlastníkmi skladov na medzinárodnej úrovni znižuje náklady. Ak by Slovensko prenieslo časť svojich zásob do zahraničia, mohlo by výrazne ušetriť. Znížené poplatky za skladovanie by mohli tlačiť ceny benzínu a nafty na čerpacích staniciach smerom nadol, čo by zvýšilo dostupnosť lacnejších pohonných hmôt pre slovenských motoristov.