Od roku 2027 bude Slovensko postupne zavádzať povinnú dochádzku do materských škôl pre všetky deti vo veku od troch rokov. Vládou schválená novela školského zákona mení predprimárne vzdelávanie na nevyhnutnú súčasť detského vývoja, pričom rodičia si budú môcť vybrať medzi tradičným vzdelávaním v materskej škole a domácim vzdelávaním. Reformy prichádzajú v kontexte zvyšujúcich sa požiadaviek na rozvoj kognitívnych zručností detí, ale tiež vyvolávajú otázky o kapacitách škôlok a praktickej realizácii.
Postupné zavádzanie a flexibilita pre rodičov
Proces povinného predprimárneho vzdelávania začne v septembri 2027 pre deti vo veku štyri roky. O rok neskôr sa rozšíri aj na trojročné deti. Zákon stanovuje minimálnu dochádzku tri hodiny denne pre všetky deti s trvalým pobytom na Slovensku. Flexibilitu poskytuje možnosť domáceho vzdelávania, ktorá je predpokladanou alternatívou pre rodičov, ak splnia určité podmienky, ako napríklad preukázanie adekvátneho vzdelania. Táto možnosť umožňuje rodičom viac slobody, avšak závisí od ich schopnosti zabezpečiť kvalitné vzdelávanie v domácom prostredí.
Ak dieťa dosiahne vek štyri roky, miestne samosprávy preveria, či úroveň jeho vedomostí a zručností zodpovedá očakávanej úrovni. V prípadoch, kde by dieťa zaostávalo, bude rodič povinný prihlásiť ho do škôlky do 15 dní. Tento krok by mal podľa ministerstva zabezpečiť, že všetky deti dostanú potrebné základné zručnosti a sociálne návyky už v ranom veku.

Úprava podmienok a príprava kapacít
Pre deti so zdravotným znevýhodnením novela umožňuje individuálne prispôsobenie režimu. Kratšia denná dochádzka bude zohľadňovať ich potreby a možnosti. Cieľom je zabezpečiť rovnováhu medzi vzdelávaním a predchádzaním preťaženiu. Pri trojročných a štvoročných deťoch vláda zaviedla voľnejšie podmienky v porovnaní s povinnosťami už platnými pre päťročné deti. Ministerstvo zároveň plánuje posilniť podporu formou zvýšenia počtu hodín vzdelávania, dostupných pre individuálne prípady detí so zdravotnými problémami.
Rozšírenie kapacít materských škôl je napriek tomu jednou z najväčších výziev reformy. V mestách je už dnes akútny nedostatok miest a súčasná infraštruktúra nemusí postačovať. Ministerstvo školstva plánuje postupné budovanie nových tried a zamestnávanie ďalších pedagógov, aby nedochádzalo k situáciám, keď rodičia nemôžu zabezpečiť umiestnenie svojho dieťaťa v potrebnom čase. Zdrojové obmedzenia však môžu tento plán skomplikovať, ak nebudú doplnené odpovedajúcimi verejnými investíciami.
Celkovo sa reforma zameriava na zaistenie rovnakých príležitostí pre všetky deti v predškolskom veku a na ich lepšiu prípravu na neskoršie vzdelávanie. Postupný nábeh povinnosti má zároveň prispieť k zmierneniu obáv rodičov a odborníkov, ktorí upozorňujú na potrebu vyváženia medzi učením a hravou voľnočasovou aktivitou.