Slovenskí motoristi zažívajú nebývalý vývoj na čerpacích staniciach. Ceny benzínu a nafty, ktoré boli v posledných rokoch zdrojom frustrácie pre tisíce vodičov, sa dramaticky menia. Aj keď na trhu pretrvávala relatívna stabilita, nový sled udalostí na globálnom ropnom trhu odštartoval reťaz ďalekosiahlych zmien, ktoré postupne znižujú cenu pohonných látok, miestami až na hranicu jedného eura za liter.
Slabnúca americká produkcia a nepokoje v OPEC-e
Kľúčový vplyv na súčasné lacnejšie tankovanie má vývoj v Permskej panve vo svete USA, kde po dvoch dekádach intenzívnej ťažby dochádza k známkam vyčerpania zásob. Táto oblasť medzi Texasom a Novým Mexikom pokrýva vyše polovicu celej americkej produkcie ropy. Rezervoár Midland je už z dvoch tretín vyčerpaný, zatiaľ čo Delaware disponuje ešte polovicou pôvodnej kapacity. Aj najmodernejšie technológie narážajú na geologické limity, a tak rast americkej ropnej produkcie postupne slabne. Trh tak opäť zvyšuje závislosť na štátoch OPEC-u.
Organizácia krajín vyvážajúcich ropu plánuje zvýšiť produkciu o 411 000 barelov denne, pričom do zvýšenia dodávok sa aktívne zapoja krajiny ako Rusko, Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty či Kazachstan. Vnútorné spory však komplikujú koordinované kroky, keďže niektoré krajiny neplnia dohodnuté kvóty, čím poškodzujú ostatných členov. Napätie stúpa najmä zo strany Saudskej Arábie, ktorá je hlavnou hybnou silou kartelu. V osobitnej pozícii je aj Irán, ktorý aj napriek sankciám dokáže vyvážať ropu skrytými cestami s využitím falošných dokumentov a zmenených lodných trás.

Rovnako dôležité je aj postavenie Ruska, kde ropa generuje približne tretinu rozpočtových príjmov a dve tretiny exportných tržieb z fosílnych palív. Denný príjem z ropy a plynu dosahoval v marci 2025 približne 637 miliónov eur. Keď však ceny ropy klesli pod úroveň 70 dolárov za barel, Rusko zaznamenalo zásadný výpadok v napĺňaní rozpočtu, čo vytvára dodatočné ekonomické tlaky v súvislosti s pokračujúcou vojnou na Ukrajine.
Benzín a nafta pod jedným eurom: Realita alebo dočasný jav?
Súčasný vývoj kombinuje efekty spomalenia americkej produkcie, rozkoly v OPEC-e, recesiu v USA a slabnúci dolár. Dopyt je slabý, globálna ekonomika ochabuje a výsledkom sú najnižšie ceny benzínu a nafty za uplynulé štyri roky. Spotrebitelia na Slovensku natankujú dnes litrové množstvá za ceny blízke jednej eurovej hranici, v prípade nafty dokonca aj pod 1 euro. Situácia nápadne pripomína obdobie od pandémie v rokoch 2020 a 2021, keď ceny pohonných látok rekordne klesli.
Odborníci však upozorňujú, že takýto stav pravdepodobne nevydrží dlhodobo. Do cenotvorby na trhu čoskoro prehovorí nový element – emisné povolenky ETS II, ktoré EÚ plánuje zaviesť od roku 2027. Tento systém rozšíri obchodovanie s emisnými povolenkami mimo priemyslu aj na bežných občanov, pričom jeho cieľom je zpoplatniť každú tonu CO2 vzniknutú pri spaľovaní fosílnych palív nielen v doprave, ale aj v domácnostiach.
Emisné povolenky zdražia tankovanie už od roku 2027
Slovenský trh s pohonnými hmotami tak už čoskoro zasiahne ďalší faktor nad rámec ponuky a dopytu – systém emisných povoleniek ETS II. Ten bude vyžadovať od distribútorov pohonných látok platenie približne 200 eur za každý vypustený tonový ekvivalent CO2. Odhaduje sa, že týmto opatrením stúpnu ceny benzínu a nafty v maloobchode až o 60 centov na liter. Ak by sa priemerná cena benzínu pohybovala na úrovni 1,50 eura, po zavedení ETS II môže rásť až na 2,10 eura za liter.
Podľa európskych analytických centier sa očakáva, že cena emisných povoleniek sa bude v horizonte do roku 2030 pohybovať medzi 100 a 300 eurami za tonu CO2, čo môže priniesť výrazné výkyvy v koncových cenách pohonných látok. Experti preto upozorňujú, že súčasná cenová úľava môže byť len prechodná a nové environmentálne regulácie cenu benzínu a nafty posunú späť na úroveň, ktorá bude výrazne vyššia než v súčasnosti.
Pre vodičov a firmy to znamená potrebu pripraviť sa na volatilitu trhu a zohľadniť prichádzajúce regulačné opatrenia pri svojich dlhodobých rozhodnutiach. Aj keď je aktuálny pokles cien pohonných látok historicky výnimočný, jeho trvanie bude podľa všetkého limitované prijatím novej klimatickej legislatívy na úrovni Európskej únie.