Rakúsky trh s palivami čaká výrazná zmena. Do konkurzu smeruje jedna z najdlhšie fungujúcich sietí čerpacích staníc v krajine, ktorá prevádzkuje približne 140 staníc pod značkou iQ aj vo franšíze so spoločnosťami Shell, Eni a bp. Insolvenčný návrh sa týka zhruba 570 zamestnancov a okolo 270 veriteľov, pričom súhrnné dlhy dosahujú asi 188 miliónov eur.
Dve kľúčové firmy v problémoch
Na súd doručili v piatok návrhy na začatie konkurzného konania voči dvom prepojeným spoločnostiam zo skupiny rodiny Stiglechner so sídlom v Linzi. Ide o firmy Julius Stiglechner a Stiglechner Tankstellen, ktoré doteraz tvorili jadro obchodnej skupiny a zastrešovali prevádzku čerpacích staníc iQ aj partnerských staníc globálnych ropných koncernov. Podľa dostupných údajov sa celkové záväzky týchto dvoch subjektov vyšplhali približne na 188 miliónov eur, čo z prípadného konkurzu robí jeden z najväčších krachov v rakúskom maloobchode s palivami za posledné roky.
Skupina pôsobí na trhu vyše sto rokov a postupne vybudovala sieť okolo 140 čerpacích staníc. Teraz sa jej zamestnanci aj obchodní partneri ocitajú v neistote, pretože nie je jasné, ako dlho a v akom režime budú jednotlivé stanice fungovať počas konkurzného konania. O ďalšom osude majetku, zmlúv aj samotnej siete budú rozhodovať ustanovení správcovia konkurznej podstaty.

Jadro dlhov v obchode s palivami
Spoločnosť Julius Stiglechner zohráva v rámci skupiny centrálnu úlohu. Okrem prevádzky čerpacích staníc zabezpečuje aj veľkoobchod s palivami, mazivami a technickými kvapalinami. Práve v tejto časti podnikania sa podľa insolvenčného návrhu sústreďuje najväčší objem dlhov. Záväzky firmy dosahujú okolo 166 miliónov eur. Približne 46 miliónov eur tvoria zabezpečené pohľadávky kryté majetkom, napríklad nehnuteľnosťami, čo dáva veriteľom aspoň čiastočnú šancu na uspokojenie nárokov.
Druhá spoločnosť Stiglechner Tankstellen sa stará najmä o každodennú prevádzku čerpacích staníc a umývacích liniek. V jej účtovníctve sa nahromadili dlhy zhruba vo výške 22 miliónov eur. Obe firmy pritom fungujú ako prepojený celok, ktorý doteraz zaisťoval bežný chod staníc pod značkou iQ aj franšízových pobočiek medzinárodných partnerov. Konkurzné konanie tak zasiahne celú sieť naraz, nie jednotlivé časti oddelene.
Pandémia, zdražovanie a zlyhanie investora
V podaní na súd skupina uvádza, že do problémov sa dostala kombináciou viacerých negatívnych okolností. Počas pandémie klesli tržby z predaja palív, čo výrazne oslabilo finančnú pozíciu firmy. Následne prišli prudké výkyvy cien energií a rast nákladov pod vplyvom inflácie. Bežná prevádzka už v roku 2023 nedokázala pokrývať záväzky, čo viedlo k prvým vážnym problémom s likviditou.
Vedenie sa pokúsilo situáciu riešiť rozsiahlym reštrukturalizačným programom. Podľa opisu v návrhu na konkurz zahŕňal predaj časti majetku, zatváranie stratových čerpacích staníc a intenzívne hľadanie investora, ktorý by poskytol nový kapitál na stabilizáciu podnikania. Rokovania s potenciálnym investorom sa však skončili bez výsledku. Po neúspešných pokusoch o záchranu označilo vedenie formálne podanie insolvenčného návrhu za jedinú zostávajúcu možnosť.
Veritelia získajú len menšiu časť
Podľa aktuálne predloženého návrhu môžu veritelia počítať s tým, že v konkurznom konaní dostanú späť približne 20 percent svojich neuhradených pohľadávok. Táto časť má byť vyplatená v priebehu nasledujúcich dvoch rokov, pričom zvyšných približne 80 percent budú musieť veritelia odpísať. Strata sa dotkne desiatok subjektov, od veľkých dodávateľov palív až po menších obchodných partnerov v regióne.
Osud samotných čerpacích staníc zatiaľ zostáva nejasný. O tom, či a v akom rozsahu budú pokračovať v prevádzke počas konkurzu, rozhodnú správcovia konkurznej podstaty po detailnom posúdení situácie. Motoristi tak v najbližšom období nemajú istotu, či budú môcť na svojich dlhoročných „domovských“ staniciach ďalej tankovať a využívať pridružené služby, alebo ich čakajú zmeny v sieti aj v značkách, pod ktorými jednotlivé stanice fungujú.