Ministerstvo vnútra SR prichádza s navrhovanými zmenami, ktoré podstatne zmenia súčasné fungovanie autoškôl na Slovensku. Ak návrh novely zákona o cestnej premávke prejde legislatívnym procesom v súčasnom znení, záujemcovia o vodičský preukaz musia rátať s platnosťou nových pravidiel od decembra roku 2026. Súčasný spôsob absolvovania autoškoly tak zaznamená výraznú úpravu s dôrazom na dôslednejšiu prípravu nových vodičov.
Teoretický test bude podmienkou pre začiatok výcviku v premávke
Najvýraznejšou plánovanou zmenou je nový postup, podľa ktorého budú žiaci môcť začať s praktickými jazdami až po úspešnom ukončení teoretického testu. Záujemca o vodičský preukaz tak najskôr absolvuje výuku príslušných pravidiel cestnej premávky a následne musí úspešne prejsť písomným testom, až potom pristúpi k riadeniu motorového vozidla v rámci praktického výcviku.
Cieľom rezortu vnútra je zabezpečiť, aby sa do praktickej časti výcviku dostali iba žiaci, ktorí spoľahlivo ovládajú pravidlá cestnej premávky. Od tohto opatrenia si ministerstvo sľubuje výrazné zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie počtu kolízií. Práve znalosť pravidiel cestnej premávky sa podľa autorov návrhu javí ako kľúčový faktor pre bezpečné šoférovanie vozidla v premávke.
V súčasnosti je novela zákona v medzirezortnom pripomienkovom konaní a čaká ju ďalšie legislatívne prerokovanie v príslušných výboroch a pléne slovenského parlamentu.
Prihlášky na skúšku výlučne elektronicky
Okrem zmeny postupnosti výcvikových procesov zavádza návrh povinnú elektronickú registráciu na skúšky pre záujemcov o vodičské oprávnenie. Ministerstvo vnútra v súvislosti s touto zmenou plánuje vytvoriť novú elektronickú službu, podrobnosti ktorej však zatiaľ nie sú bližšie známe. Úrady očakávajú, že elektronická prihláška zjednoduší administratívu a sprístupní proces registrácie širšiemu okruhu používateľov.
Súčinnosť takto rozsiahlej zmeny procesu získavania vodičského oprávnenia je zámerne stanovená až na december 2026, aby autoškoly aj záujemcovia mali primeraný čas na prípravu a adaptáciu.
Prísnejšie tresty a obmedzenie výkonných kolobežiek
Navrhovaná novela upravuje aj ďalšie oblasti cestnej premávky. Významnou aktualizáciou je plánované sprísnenie sankcií pre vodičov, ktorí sa opakovane dopúšťajú priestupkov. Polícia bude striktnejšie posudzovať najmä vážne porušenie povolenej rýchlosti. Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti o 30 kilometrov za hodinu v obci a o 40 km/h mimo obce bude zaradené medzi závažné priestupky, s čím sú spojené výraznejšie finančné pokuty a prípadne aj ďalšie dôsledky.
Zároveň rezort plánuje reguláciu používania elektrických kolobežiek s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h. Používanie rýchlych e-kolobežiek tak bude zakázané v snahe znížiť riziká a zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.