Slovenskí spotrebitelia čelia čoraz častejším prípadom podvodných zásielok zo zahraničia. Obete nahlasujú balíky obsahujúce úplne iné produkty, než si pôvodne objednali, alebo dokonca produkty, ktoré si vôbec nezakúpili. Situácia spôsobuje značné finančné straty, keďže reklamácie sú v takýchto prípadoch komplikované a peniaze zaplatené za tovar sa spravidla nedajú spätne vymôcť.
Namiesto žiadaného tovaru pokazená elektronika či poškodený textil
Typickým príkladom aktuálneho problému je prípad pani Viery, ktorá zaplatila sumu 55 eur za legíny. Pri doručení však namiesto objednaného oblečenia dostala pokazené slúchadlá. Odosielateľom balíka bola zahraničná spoločnosť HQ Group Ou. Po pokuse slovenského televízneho štábu o lokalizáciu firmy vyšlo najavo, že na uvedenej adrese je len pobočka Slovenskej pošty využívajúca adresné údaje typu P.O. BOX, čo je pri medzinárodných zásielkach bežným javom.
Okrem pokazených elektronických produktov prichádzajú zákazníkom zo zahraničia aj balíčky obsahujúce znečistené, poškodené či inak nežiaduce predmety. Sociálne siete sa preto plnia sťažnosťami spotrebiteľov, ktorí boli oklamaní a prišli o svoje peniaze. Slovenská pošta zároveň označuje svoje doterajšie skúsenosti s firmou HQ Group Ou za bezproblémové. Doteraz na túto zahraničnú spoločnosť smerovali len dve oficiálne reklamácie.
Pred podobnou situáciou sa podarilo ubrániť známej pani Viery, ktorá balík s podozrivým obsahom na základe radu doručovateľa pre istotu neprevzala. Takýmto krokom minimalizovala riziko finančnej straty spôsobenej podvodnou zásielkou.
Polícia, obchodná inšpekcia aj Slovenská pošta vyzývajú spotrebiteľov k opatrnosti
Slovenská polícia a Slovenská obchodná inšpekcia žiadajú verejnosť, aby v prípade doručenia neobjednaného alebo nezodpovedajúceho tovaru okamžite kontaktovala miestne policajné oddelenie, prípadne telefonickú linku 158. Na dôležitosť preventívnych opatrení upozorňuje aj Slovenská pošta, ktorá vyzýva zákazníkov k dôkladnej kontrole prijímaných zásielok ešte pred prevzatím. Podľa odporúčaní by spotrebiteľ mal v prípade podozrení prijatie zásielky odmietnuť.
Pri odhalení problematických zásielok zohrávajú kľúčovú úlohu práve poštoví doručovatelia. Títo pracovníci Slovenskej pošty bývajú často prvými osobami, ktoré si všimnú nezrovnalosti. V už spomenutom prípade známa pani Viery odmietla prijať balík práve preto, lebo ju doručovateľ na možnosť podvodu upozornil vopred. Odborníci preto odporúčajú, aby spotrebitelia venovali zvýšenú pozornosť detailom, akými sú odosielateľ, používaná adresa a tiež stav obalu. Každá nezrovnalosť môže byť dôvodom na odmietnutie zásielky a ochránenie sa pred finančnými stratami.
Počet poškodených spotrebiteľov narastá
Napriek ubezpečeniu firmy HQ Group Ou, že zásielky neodosiela bez objednávky a že reklamácie doteraz boli ojedinelé, slovenskí spotrebitelia stále častejšie upozorňujú na negatívne skúsenosti s touto spoločnosťou. Prípady, kedy zákazníci namiesto očakávaného kvalitného tovaru dostanú nehodnotnú alebo poškodenú alternatívu, sa množia.
Vzhľadom na aktuálnu situáciu odborníci apelujú na verejnosť, aby sa v otázkach zahraničných zásielok správala maximálne obozretne a nenechala sa zlákať príliš nízkymi cenami tovaru od neznámych predajcov. Pri dodržiavaní týchto preventívnych opatrení možno výrazne znížiť riziko podobných podvodných praktík, ktoré sa, žiaľ, stávajú bežnejšími aj na Slovensku.