Na slovenských diaľniciach sa každodenne odohráva situácia, ktorá dokazuje nedisciplinovanosť mnohých vodičov. Ľavý pruh často slúži ako „súkromná zóna“ pre pomalšie autá, zatiaľ čo rýchlejší vodiči márne hľadajú spôsob, ako predísť zbytočnému spomaleniu. Tento dlhodobý problém by však mohlo vyriešiť zavedenie takzvaného pravidla 20 sekúnd, ktoré už roky úspešne funguje v Nemecku. Slovensko stojí pred príležitosťou, ako zlepšiť bezpečnosť premávky a kultúru na cestách.
Podstata pravidla 20 sekúnd
Princíp pravidla 20 sekúnd je jasný – vodič môže ostať v ľavom pruhu len vtedy, ak by sa po zaradení do pravého musel spomaliť do dvadsiatich sekúnd. Ide o jednoduché, no účinné pravidlo, ktoré nemeckí vodiči rešpektujú už dlhé roky. Tento spôsob vedenia premávky prispieva k plynulosti dopravy, minimalizovaniu rizikových manévrov a odstraňovaniu zbytočných brzdení, ktoré sú častou príčinou kolízií na diaľniciach.
V Nemecku je pravidlo doplnené monitoringom zo strany polície, ktorá využíva kamery v civilných vozidlách. Porušenie pravidla vodiča vyjde na pokutu vo výške 80 eur a jeden trestný bod. Takýto prístup má za cieľ nielen zvýšiť bezpečnosť na cestách, ale aj motivovať vodičov k tomu, aby lepšie predvídali situácie v premávke a správali sa zodpovednejšie.

Transformácia dopravnej kultúry na Slovensku
Na Slovensku je jazda v pravom jazdnom pruhu povinnosťou, ktorú sa vodiči učia už v autoškolách. V praxi však často prevláda snaha zostať v ľavom pruhu, či už z pohodlnosti, alebo z nesprávneho presvedčenia, že ľavý pruh patrí len „rýchlym vodičom“. Tento neúnosný prístup vedie k vytváraniu napätia na cestách, častejším konfliktným situáciám a zbytočnému znižovaniu tempa premávky.
Zavedenie pravidla 20 sekúnd by mohlo situáciu radikálne zmeniť. Jasná časová hranica medzi slušným a nevhodným správaním na cestách by vodičom poskytla zrozumiteľný rámec pre zodpovedné rozhodovanie. Zároveň by polícii uľahčila postihovanie priestupkov. Moderné technológie, ako sú monitorovacie systémy, by mohli automatizovať proces kontroly a znižovať administratívnu záťaž. Slovensko by týmto krokom mohlo priniesť pozitívnu zmenu, ktorú už testujú krajiny ako Rakúsko či Holandsko.
Potenciálne výhody a výzvy
Z pohľadu efektivity premávky by pravidlo 20 sekúnd mohlo zvýšiť prietok vozidiel až o 20 %. To by nielen znížilo čas strávený na cestách, ale aj prispelo k ekonomickým a ekologickým benefitom. Menej vozidiel v ľavom pruhu by znižovalo spotrebu paliva a emisie, čím by sa zlepšil aj dopad dopravy na životné prostredie. Okrem toho by sa znížil stres vodičov, čo je jedným z hlavných činiteľov agresivity na cestách.
Zavedenie tohto pravidla by si však vyžiadalo rozsiahle kroky. Nutná by bola úprava dopravných predpisov, vzdelávacia kampaň a zlepšenie technického vybavenia polície. Dôležité by bolo vodičom jasne komunikovať, že cieľom nie je len represia, ale zlepšenie podmienok pre všetkých účastníkov premávky. Úspešnosť takéhoto opatrenia by závisela aj od toho, ako rýchlo by slovenská spoločnosť prijala kultúrnu zmenu smerom k väčšej ohľaduplnosti a disciplíne na cestách.