Na európskych cestách sa objavujú nové experimentálne dopravné značky, ktoré majú za cieľ nenásilne upozorniť vodičov na nebezpečné úseky a odporučiť primeranú rýchlosť. Európska únia (EÚ) aktuálne testuje značky s netradičným zeleným okrajom, ktoré na rozdiel od tradičného červeného rámu neznamenajú pre vodičov povinnosť, ale iba dobrovoľné odporúčanie. Projekt sa zatiaľ pilotne realizuje vo Francúzsku, Veľkej Británii a čiastočne aj v Španielsku, pričom výsledky rozhodnú o celoplošnom rozšírení v rámci Únie.
Odporúčaná rýchlosť bez sankcií
Nová zelená značka svojím dizajnom pripomína klasické dopravné značenie rýchlostných limitov, avšak namiesto červeného používa zelený okraj. Hlavný rozdiel však nespočíva iba v estetickej zmene, ale predovšetkým v princípe – uvádzaná rýchlosť je odporúčaná, nie povinná. Tento krok je súčasťou snahy EÚ o pozitívnu motiváciu vodičov k vlastnej opatrnosti, čo by malo vo výsledku minimalizovať potrebu represívnych opatrení. V prípade prekročenia odporúčanej rýchlosti preto vodiči nečelia pokutám ani sankciám.
Podobnú logiku už dnes motoristi poznajú z rôznych digitálnych informačných panelov umiestnených pozdĺž ciest. Tie často vodičov k pomalšej jazde motivujú jednoduchými emotikonmi alebo zobrazením dôvetných upozornení. Zavedenie zelených značiek má tento dobrovoľný prístup dostať na štandardizovanejšiu celoeurópsku úroveň, čím sa môže zvýšiť celková bezpečnosť cestnej premávky v rizikových oblastiach, napríklad v ostrých zákrutách alebo pri frekventovaných priechodoch pre chodcov.

Pilotný projekt prináša pozitívne ohlasy aj pochybnosti
Podľa doterajších informácií z Francúzska, Veľkej Británie a Španielska nové značenie vyvoláva prevažne pozitívne reakcie, zároveň však aj zmätok. Mnohým vodičom stále nie je jasné, že zelené potlače znamenajú len odporúčanie. Európska únia sa preto plánuje sústrediť predovšetkým na lepšiu komunikáciu, ktorá zabezpečí dostatočné informovanie širokej verejnosti.
EÚ sa rozhodla pre tento pilotný projekt na základe alarmujúcich štatistík, podľa ktorých je prekročenie povolenej rýchlosti jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. V miestach, kde sú zelené značky momentálne testované, sa už prejavujú prvé náznaky zvýšenej pozornosti a disciplinovanosti motoristov. Ďalšie vyhodnotenie štatistík má naznačiť, či tento prístup skutočne povedie k dobrovoľným úpravám správania vodičov na nebezpečných úsekoch.
Slovensko zatiaľ bez zámeru zaviesť zelené značky
Ako potvrdilo Ministerstvo dopravy SR, Slovensko momentálne neuvažuje nad týmto novým typom experimentálneho značenia. Dôvodom je existencia vlastných znamien odporúčanej rýchlosti, ktoré majú hranatý tvar, modré pozadie a biele cifry. Podľa ministerstva sú tieto značky dostatočne jasné a efektívne, preto nie je potrebné meniť aktuálne zaužívaný systém.
Možnosť zavedenia zelených značiek však úplne nevylúčili a závisí od úspešnosti pilotného projektu v západnej Európe. Ak budú európske výsledky pozitívne a jasne preukážu prínos nového systému značenia, diskusia o možnom budúcom zavedení aj na Slovensku ostáva otvorená.
Celkovo možno konštatovať, že nové dopravné značenie predstavuje moderný a relatívne inovatívny prístup v snahe zvýšiť bezpečnosť na európskych cestách bez nutnosti tvrdých represívnych opatrení. Pre úspech celkového projektu však ostáva kľúčová jasná komunikácia smerom k vodičom a ich jednoznačné povedomie o tom, že zelená farba prináša odporúčanie, nie záväzok.