Slovenský automobilový priemysel čelí ďalšej citeľnej strate. Po vyše dvadsiatich rokoch ukončil svoju výrobu závod talianskeho výrobcu antén Calearo v Šamoríne. Firma dodávala anténne systémy významným automobilovým značkám, ako sú Fiat, Audi či exkluzívne športové značky Maserati a Ferrari. Zastavenie produkcie nasledovalo po dlhotrvajúcej finančnej nestabilite spôsobenej kombináciou pandémie COVID-19, rastúcich nákladov a krízy v automobilovom sektore.
Globálne faktory priviedli fabriku do konkurzu
Fabrika spoločnosti Calearo bola prvým výrobným závodom firmy mimo Talianska a na slovenskom trhu pôsobila viac ako dve desaťročia. Hoci sa firme podarilo prežiť náročné obdobie finančnej krízy roku 2009, novodobú kombináciu nepriaznivých okolností nakoniec nezvládla. Pandémia covidu zapríčinila, že fabrika od roku 2020 zaznamenávala každoročné straty, ktoré sa postupne nakumulovali na sumu presahujúcu tri milióny eur. Hoci ročné tržby prekračovali hranicu 20 miliónov eur, výroba už nebola profitabilná.
Situáciu výrazne komplikovali aj rastúce prevádzkové a mzdové náklady v reakcii na požiadavky zamestnancov, čo vytváralo nepriaznivý ekonomický tlak na celkovú udržateľnosť výroby. Napriek snahe vedenia spoločnosti o revitalizáciu podnikateľskej činnosti v druhej polovici minulého roka, sa závod vo februári tohto roka definitívne zatvoril. Slovenská dcéra následne vstúpila do konkurzného procesu.

Záväzky vo výške 14 miliónov eur, materská firma sama v problémoch
Po šamorínskej fabrike Calearo zostalo viac ako 14 miliónov eur v záväzkoch, pričom väčšinu tejto sumy, asi 12 miliónov eur, tvorí nevyrovnaný dlh voči talianskej materskej spoločnosti Calearo Antenne. Ide prevažne o nezaplatené faktúry súvisiace s dodávkami výrobných materiálov. Medzi veriteľmi sa nachádzajú aj slovenské subjekty vrátane finančnej inštitúcie UniCredit a viacerých štátnych organizácií. Konkurzný správca odhaduje, že zostatkový majetok spoločnosti sa pohybuje v hodnote 4,1 milióna eur, ktorý by mohol umožniť aspoň čiastočné uspokojenie niektorých pohľadávok.
Ekonomické problémy sa však neobmedzujú iba na slovenskú dcéru. Samotná talianska materská spoločnosť Calearo Antenne čelí vážnym finančným komplikáciám a nedávno zmenila vlastníka prostredníctvom verejnej dražby. Noví investori deklarovali záujem o stabilizáciu výroby len v pôvodnom talianskom závode, pričom všetky zahraničné pobočky, vrátane Šamorína, ostávajú mimo ich strategického zamerania.
Narastajúca zraniteľnosť dodávateľského reťazca v automobilovom sektore
Zánik závodu Calearo v Šamoríne je negatívnou správou nielen pre samotných zamestnancov, ale aj pre širšiu slovenskú ekonomiku. Ukazuje, ako rýchlo a zásadne môžu medzinárodné ekonomické faktory zasiahnuť stabilné a doteraz úspešné podniky. Výrobné spoločnosti v oblasti automobilového dodávateľského reťazca pritom predstavujú vysoko citlivý segment podliehajúci globalizovaným trendom a fluktuáciám trhu.
Koniec závodu spôsobuje zvyšovanie nezamestnanosti v regióne, narušenie dodávateľských vzťahov a celkovej ekonomickej stability v sektore. Zároveň je ťažké očakávať rýchlu kompenzáciu takejto straty zo strany iných výrobcov, ktorí čelia podobným výzvam na trhu. Prípad spoločnosti Calearo je preto varovným signálom, že ekonomická kríza môže rýchlo ohroziť výrobcov začlenených do globálnych dodávateľských sietí, a vyžaduje si opatrnosť zo strany všetkých priemyselných hráčov na Slovensku aj v zahraničí.