Vláda plánuje v rámci nových opatrení na konsolidáciu verejných financií sprísniť podmienky pre odpočet DPH pri služobných vozidlách. Tento krok má za cieľ eliminovať zneužívanie systému, keďže sa predpokladá, že firemné automobily sú vo veľkej miere využívané aj na súkromné účely. Podnikateľské organizácie však upozorňujú, že nové pravidlá môžu výrazne zasiahnuť podnikateľov, živnostníkov a nakoniec zvýšiť náklady pre širokú verejnosť.
Nové pravidlá: Pevný limit na odpočet DPH
Súčasný systém odpočtu DPH umožňuje podnikateľom odpočítať celú DPH z nákupu vozidla, ak je využívané výlučne na podnikanie, alebo jej pomernú časť, ak je využívané aj na súkromné účely. Avšak podľa vlády tento mechanizmus vedie k jeho masívnemu zneužívaniu. Finančná správa uviedla, že len 3 % podnikateľov priznávajú zmiešané využitie služobných áut, zatiaľ čo až 97 % tvrdí, že ich vozidlá slúžia výlučne na firemné účely.
Po novom budú k dispozícii dve možnosti. Podnikatelia, ktorí vozidlo využívajú striktne na podnikanie, si budú môcť ponechať doterajších 100 % odpočtu DPH. Pri zmiešanom využití bude odpočet zredukovaný na paušálnych 50 %. Táto zmena znamená zjednodušenie pravidiel, no zároveň sprísnenie podmienok pre väčšinu podnikateľov a živnostníkov.

Obmedzenia a kritika z praxe
Podnikateľské zväzy a odborníci na dane upozorňujú na praktické komplikácie, ktoré nové pravidlá prinesú. Pre firmy, ktoré chcú zachovať plný 100 % odpočet DPH, bude nevyhnutné zabezpečiť, že firemné vozidlá nebudú vôbec využívané na súkromné účely. To napríklad vylučuje možnosť, aby zamestnanci mohli vozidlá zobrať domov po práci. Tento prístup je obzvlášť problematický pre zamestnancov v stavebníctve alebo logistike, kde je mobilita kľúčovou súčasťou pracovného dňa.
Menší podnikatelia a živnostníci, ktorí často využívajú služobné auto aj ako jediné rodinné vozidlo, tak môžu čeliť vážnym rozhodnutiam. Buď si zaobstarajú druhé vozidlo, čo znamená výrazné navýšenie nákladov, alebo akceptujú nižší odpočet, čo sa odrazí na ich hospodárskych výsledkoch. Zvýšené náklady budú musieť premietnuť do cien svojich tovarov či služieb, čo v konečnom dôsledku ovplyvní spotrebiteľov.
Ekonomické dôsledky a riziká
Opatrenie môže výrazne zaťažiť podnikateľské prostredie, a to aj napriek svojmu legitímnemu cieľu zamedziť daňovým únikom. Univerzálne zavedenie paušálneho 50 % odpočtu pre zmiešané využitie ignoruje skutočnosti mnohých poctivých podnikateľov, ktorí si doteraz poctivo krátili DPH podľa reálneho využitia vozidla. Tí, ktorí si odpočítavali napríklad 80 % na základe skutočných údajov, budú teraz nútení prispôsobiť sa nižšiemu paušálu, čo pre nich predstavuje priamu penalizáciu.
Nepriame dôsledky opatrenia môžu zasiahnuť aj pracovné benefity. Firmy by mohli prehodnotiť možnosť poskytovania služobných áut zamestnancom, ak sa ukáže, že zvýšené náklady na DPH tento benefit neprimerane predražujú. Zníženie atraktívnosti pracovných pozícií by mohlo mať negatívny dopad na zamestnaneckú mobilitu a konkurencieschopnosť v odvetviach s vysokými nárokmi na dochádzanie.
Hoci vláda obhajuje toto opatrenie ako nástroj na podporu rozpočtovej disciplíny, jeho opakované zameranie na široké spektrum podnikateľov namiesto intenzívnejších kontrol podozrivých subjektov môže mať nežiadúce ekonomické následky. Finančné zaťaženie podnikateľov, živnostníkov a následný prenos nákladov na spotrebiteľov môžu oslabiť ekonomické prostredie Slovenska.