Nemecká automobilka Mercedes-Benz počas autosalónu v Mníchove predstavila revolučné technologické riešenia pre elektromobily, ktoré môžu výrazne zmeniť spôsob, akým ich vnímame. Okrem nového elektrického SUV radu GLC značka predstavila aj funkciu obojsmerného nabíjania a ukážku megawattového nabíjania, čo prináša elektromobilite nový rozmer.
Obojsmerné nabíjanie a zárobok z energie
Mercedes-Benz zavádza pri nových modeloch, akými sú CLA či GLC, technológiu Vehicle-to-Grid (V2G). Toto riešenie umožňuje vozidlám nielen čerpať energiu zo siete, ale ju aj vrátiť naspäť, keď je dopyt na trhu najvyšší. Systém funguje pomocou inteligentného wallboxu a softvéru, ktorý optimalizuje nabíjanie v čase nízkych cien elektriny, napríklad počas nočných hodín. V čase špičky, keď cena elektriny stúpa, auto energiu predáva späť do siete, čím vytvára zisk pre svojho majiteľa.
Používateľ si môže prostredníctvom aplikácie nastaviť minimálnu úroveň nabitia batérie, aby bola zachovaná pripravenosť vozidla na jazdu. Tento model ponúka nielen priamy finančný benefit, ale výrazne prispieva aj k stabilite energetickej siete. Flotila elektromobilov poslúži ako virtuálna elektráreň, ktorá vyrovnáva ponuku a dopyt po energii.

Ultra-rýchle nabíjanie a plány expanzie
Okrem V2G technológie Mercedes posúva hranice rýchleho nabíjania. Na konceptovej stanici, ktorú vyvinuli v spolupráci so spoločnosťou Alpitronic, dosiahli nabíjací výkon 1 000 kW (1 megawatt). Tento systém za jednu minútu dodal energiu na dojazd 125 kilometrov. Pre budúce generácie elektromobilov značky sa očakáva možnosť získať dojazd až 325 kilometrov len za 10 minút nabíjania.
Aby podporil implementáciu týchto technológií, Mercedes plánuje obrovskú expanziu vlastnej siete rýchlonabíjacích staníc. Do konca dekády chce vybudovať viac ako 10 000 staníc po celom svete. K dispozícii budú aj moderné služby, ako rezervácia nabíjacieho bodu či integrácia so sieťou MB.CHARGE, ktorá už teraz umožňuje prístup k viac ako 2,5 miliónu nabíjacích bodov od partnerov.
Výhody a výzvy rozšírenia
Technológia obojsmerného nabíjania predstavuje významný krok do budúcnosti energetiky. Vozidlo môže nielenže slúžiť ako investícia, ale prináša majiteľom aj pasívny príjem z predaja elektriny. Okrem toho, ďalšia funkcia Vehicle-to-Home (V2H) umožňuje použitie auta ako záložného zdroja energie pre domácnosť počas výpadku prúdu.
Masová implementácia tejto technológie si však vyžaduje ďalšie kroky. Legislatíva v krajinách, ako Slovensko, zatiaľ nie je dostatočne pripravená na to, aby umožnila tisícom vozidiel predávať elektrinu späť do siete. Okrem zákonných úprav budú musieť energetické spoločnosti vyvinúť nové produkty a IT systémy na riadenie tohto komplexného procesu. Dôležitou podmienkou je aj modernizácia distribučnej siete, aby zvládla obojsmerné toky energie.
Technológia je navyše otvorená aj pre ďalších výrobcov automobilov, čo zvyšuje jej potenciál na masové rozšírenie. Medzinárodné štandardy, ako ISO 15118, umožňujú využiť obojsmerné nabíjanie aj pri modeloch iných značiek, ako Volkswagen, Hyundai, Kia či Renault. Aby však táto technológia uspela, kľúčom bude dostupnosť kompatibilných nabíjačiek a špeciálnych taríf od energetických spoločností.