Pripravovaný európsky systém emisných povoleniek ETS 2, ktorý má osloviť sektor vykurovania budov a cestnej dopravy, čelí výraznej kritike politickej strany Hlas-SD. Podľa ich výpočtov môže nové opatrenie priniesť slovenským domácnostiam finančnú záťaž vo výške približne 3 000 eur ročne. Tento návrh spustil diskusiu nielen na národnej úrovni, ale aj medzi členskými štátmi EÚ.
Rast ročných nákladov pre domácnosti
Systém ETS 2 má začať platiť od roku 2027 a jeho dopad na slovenské domácnosti je odhadovaný na zvýšenie výdavkov o 3 000 eur ročne. Toto opatrenie rozšíri systém emisných povoleniek na vykurovanie budov a cestnú dopravu. Náklady na povolenky budú znášať spoločnosti, ktoré dodávajú fosílne palivá, no očakáva sa, že tieto dodatočné náklady následne premietnu do cien pre koncových spotrebiteľov.
Vláda, v ktorej súčasnej koalícii sa nachádza aj strana Hlas-SD, vyjadrila nesúhlas s týmto návrhom. Predseda strany spomenul možné „sociálne riziká“ opatrenia a žiada jeho zrušenie alebo aspoň odklad implementácie. Navrhuje taktiež prepracovanie systému, aby nebol plošne regresívny voči nízkopríjmovým domácnostiam.

Dopad na ekonomiku a cenovú hladinu
Analytici poukazujú na to, že systém ETS 2 neovplyvní len ceny energií. Očakáva sa sekundárny dopad na ceny tovarov a služieb, keďže vyššie náklady na dopravu a vykurovanie sa budú premietať do širokého spektra výrobných a distribučných procesov. Zdraženie sa tým pádom rozšíri na verejnú dopravu, maloobchodné ceny a náklady v reštauráciách či hoteloch.
Systém čelí kritike kvôli svojmu potenciálne negatívnemu vplyvu na domácnosti, ktoré nemajú dostatočné finančné prostriedky na prechod na ekologickejšie alternatívy. Aj keď časť výnosov z povoleniek má smerovať do Sociálneho klimatického fondu na podporu zelených projektov a energetických úspor, odborníci varujú, že to nemusí postačovať na kompenzáciu dodatočných nákladov.
Budúcnosť ETS 2 a možné úpravy systému
ETS 2 má byť nástrojom na urýchlenie prechodu na čistejšie technológie v sektoroch dopravy a vykurovania. Oficiálnym cieľom je dosiahnuť zníženie emisií CO2 a prispieť k naplneniu klimatických cieľov EÚ. Oponenti to však považujú za ekonomický tlak s negatívnymi sociálnymi dôsledkami.
Návrh systému sa stal predmetom intenzívnych debát na európskej úrovni. Na štvrtkovom samite Európskej rady boli prijaté závery, ktoré naznačujú možnosť prehodnotenia pravidiel ETS 2. Slovensko patrí medzi viaceré krajiny požadujúce odklad jeho zavedenia a systematické úpravy, ktoré by znížili záťaž na domácnosti a ekonomiku.
Doterajšia neistota ohľadom cien povoleniek na burze nasvedčuje, že systém môže byť finančne náročnejší, než sa pôvodne očakávalo. Táto situácia ďalej zvyšuje politický tlak na úpravy legislatívy pred jej plánovanou implementáciou v roku 2027.


