NEWSBYTE.sk
sobota, 6. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > Obľúbeným plug-in hybridom zvoní umieračik: Slovákov čaká drahé prebudenie, EÚ ich postupne vytláča z trhu
MobilitaNovinky

Obľúbeným plug-in hybridom zvoní umieračik: Slovákov čaká drahé prebudenie, EÚ ich postupne vytláča z trhu

Európska únia (EÚ) chce od roku 2035 zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Dotkne sa to aj plug-in hybridov.

29. mája 2025

Plug-in hybridné vozidlá (PHEV), kedysi považované za optimálny prechod medzi spaľovacími motormi a elektromobilmi, dnes zažívajú významný pokles popularity v Európskej únii. Dôvodom je predovšetkým nárast reálnych emisií oproti deklarovaným hodnotám a následné zmeny legislatívy, ktoré ich výrazne znevýhodnili. Tento trend má silný dopad na predaj vozidiel aj na cenovú politiku automobiliek, pričom zákazníci musia starostlivejšie zvažovať ich kúpu.

Reálne emisie zmenili pravidlá hry

Zásadný obrat spôsobili výsledky štúdie Európskej environmentálnej agentúry z roku 2023. Tá preukázala, že plug-in hybridné vozidlá v skutočnej prevádzke produkujú až 3,5-násobok množstva CO2, než uvádzali laboratórne testy WLTP. Tento objav významne zmenil spôsob výpočtu emisií v EÚ a viedol k strate viacerých daňových a finančných zvýhodnení, ktoré doteraz robili plug-in hybridy atraktívnymi pre verejnosť.

Zmena legislatívy sa prejavila najmä vo Francúzsku, kde vozidlá PHEV náhle spadli do kategórie áut s vyšším zdanením, najmä kvôli ich nadpriemernej hmotnosti. Toto opatrenie spôsobilo krátkodobý prudký nárast predajov tesne pred zavedením vyšších daní. Výrazným príkladom tohto efektu bolo 600-percentné zvýšenie predajov značky Land Rover. Avšak bezprostredne po aplikovaní nových daňových pravidiel došlo k dramatickému poklesu záujmu o plug-in hybridy. Dôvod bol jasný – niektoré modely zaznamenali cenový skok až o viac než 18 000 eur. Napríklad Range Rover Sport vo verzii PHEV sa stal značne drahšou alternatívou, než bol pred daňovou úpravou.

Podobný osud postihol plug-in hybridy aj v Belgicku. Krajina úplne zrušila ich zvýhodnené daňové sadzby, čo malo za následok medziročný pokles predajov o 33 %. Na európskej úrovni sa podiel PHEV na celkovom predaji vozidiel v krátkom čase znížil o 3,9 percentuálneho bodu. Súčasne sa zvýšil záujem o autá s čisto elektrickým pohonom.

Automobilky sa snažia zachovať konkurencieschopnosť

Reakcia výrobcov bola rýchla, predovšetkým v podobe zmeny technických parametrov. Hlavnou snahou automobiliek je predĺžiť elektrický dojazd plug-in hybridných vozidiel tak, aby lepšie vyhovoval reálnym podmienkam používania. Príkladom tejto stratégie je nový plug-in hybrid VW Tiguan eHybrid vybavený batériou s kapacitou 19,7 kWh. Vďaka nej vozidlo dosahuje deklarovaný elektrický dojazd až takmer 100 kilometrov na jedno nabitie.

Tieto technologické zlepšenia však nutne nesú vyššie výrobné náklady, ktoré sa následne odrážajú v koncovej cene modelov. Cenový rozdiel medzi vozidlami so spaľovacím motorom a plug-in hybridnou verziou bežne stúpa nad 6 000 eur, v dôsledku čoho sa plug-in hybridy dostávajú do cenovej hladiny elektrických áut. Tým sa znižuje cenová atraktivita PHEV modelov pre množstvo zákazníkov.

Pre koho sú plug-in hybridy stále rentabilné?

Napriek uvedeným problémom majú plug-in hybridy stále určitých priaznivcov. Prínos plug-in hybridného pohonu ostáva relevantný, avšak len pre úzko definovanú kategóriu zákazníkov, ktorí majú zabezpečený pravidelný a častý prístup k domácemu alebo pracovnému nabíjaniu. Takáto pravidelnosť umožňuje majiteľom vozidiel využívať predovšetkým elektrický pohon, vďaka čomu sa prejavia aj deklarované výhody nižšej spotreby a emisií CO2.

V opačnom prípade, ak vlastník plug-in hybrid pravidelne nenabíja a jazdí len na spaľovací motor, vozidlo môže mať v praxi nie len ekonomické, ale aj ekologické parametre horšie než bežné, konvenčné auto. Kúpa plug-in hybridu v takom prípade stráca svoju logiku a stáva sa nevýhodným riešením.

Neprehliadnite

Rekreačné poukazy od roku 2024: Zamestnanci môžu získať 275 eur aj pre rodičov
Britsko zavádza od roku 2028 poplatok za každú míľu pre elektromobily
NBS varuje: Bez ďalších reforiem môže dlh Slovenska do desiatich rokov presiahnuť 90 % HDP
Od decembra 2025 rastie stravné: vyššie gastrolístky a príspevky pre zamestnancov

Neistá ostáva aj ďaleká budúcnosť plug-in hybridných technológií. Podľa platnej legislatívy EÚ sa od roku 2035 úplne skončí možnosť predaja osobných vozidiel produkujúcich emisie CO2, medzi ktoré patria aj hybridné modely. Jedinou prípadnou výnimkou môžu byť vozidlá poháňané syntetickými palivami, ktorých využitie bude podliehať ďalšej samostatnej certifikácii. Spotrebitelia zvažujúci plug-in hybridné vozidlá teda musia dôkladne posúdiť, či sú schopní pravidelne využívať elektrický režim, pretože len v takom prípade môžu spojiť ekologické aj ekonomické výhody tejto technológie.

ŠTÍTKY:autoDaňEÚMostvila
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Slovensko na rázcestí: vláda chystá zmeny, ktoré ohrozia naše miesto v EÚ, hovorí sa už aj o odchode (čo sa deje)
Ďalší článok Xiaomi dobýva svet: Čínsky gigant je medzi top 3 značkami smartfónov a teraz mieri na automobilový priemysel (prehľad)
Najčítanejšie
Od 8. decembra si domácnosti overia nárok na energopomoc, rozhodne bonita do 1930 €
Ekonomika Novinky
Tatra banka má opäť výpadok okamžitých platieb: transakcie meškajú, web zasiahol Cloudflare
Ekonomika Novinky
Energopomoc sa od roku 2025 rozšíri aj na nájomníkov, štát určil prísne limity
Ekonomika Novinky
Rakúsko mení pravidlá STK pre osobné autá: staršie vozidlá pôjdu na kontrolu raz za dva roky
Mobilita Novinky
Orange na Vianoce zvýhodní Prima karty: 100 GB dát za 10,25 eura
Mobilita Novinky
Ostatní tiež čítajú

PZP je najdrahšie za 9 rokov: v roku 2026 čaká domácnosti ďalšie zdraženie poistenia

Konsolidačný balík 2026: Pracujúce rodiny prídu v priemere o 376 eur ročne

Od júla 2025 v Česku nové emisné zóny: staršie diesle čakajú zákazy a poplatky

EÚ pripravuje daň z najazdených kilometrov: vodiči môžu platiť 0,03 eura za km

Daňová amnestia od 1. januára 2026: dlžníkom odpustia pokuty aj úroky

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.