Generálny riaditeľ BMW, Oliver Zipse, v nedávnom rozhovore vyjadril ostrú kritiku voči plánovanému zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi na území Európskej únie od roku 2035. Podľa neho by takýto krok vážne poškodil európsky automobilový priemysel, výrazne obmedzil inovácie a nebezpečne zvýšil závislosť Európy na čínskom trhu. Upozorňuje, že v súčasnosti nie je prechod na výlučne batériovú elektromobilitu dostatočne udržateľný a požaduje technologickú neutralitu, ktorá by podporovala rozvoj alternatívnych riešení, ako sú vodíkové pohony a syntetické palivá.
Geopolitické riziká a potreba flexibility
Väčšina batérií pre elektromobily a suroviny potrebné na ich výrobu pochádzajú z Číny, čo môže podľa Zipsa spôsobiť vážne geopolitické riziká. Upozorňuje, že ak by došlo k politickému napätiu medzi EÚ a Čínou, dôsledky pre európsky automobilový priemysel by mohli byť katastrofálne. Toto riziko podčiarkuje aj fakt, že prechod na elektromobilitu viaceré krajiny dokázali udržať len vďaka masívnym štátnym dotáciám. Po ich zrušení však predaje elektromobilov klesajú, čo v posledných mesiacoch dokázali príklady z Nemecka.
Podľa vedenia BMW by legislatíva mala ponechať priestor na rozvoj ďalších nízkouhlíkových technológií. Vodík a syntetické palivá, ktoré sú alternatívou k batériovým elektromobilom, by mohli byť dôležitou súčasťou riešenia. Investície do týchto technológií môžu Európe priniesť nielen vyššiu flexibilitu, ale aj zmierniť závislosť na konkrétnych dodávateľoch a regiónoch sveta.

Realita vodíkových a elektrických technológií
Napriek dlhoročnému vývoju vodíkové pohony narážajú na zásadný problém v podobe nedostatočnej infraštruktúry. Kým v Nemecku a Holandsku vodíkové čerpacie stanice ešte existujú, v mnohých ďalších krajinách je ich dostupnosť minimálna alebo úplne absentujú. Na druhej strane, tento typ pohonu ponúka mnoho výhod vrátane rýchleho tankovania v trvaní len 3 až 5 minút a dlhého dojazdu na jedno natankovanie. Vodík navyše udržuje stabilný výkon aj počas nízkych teplôt, na rozdiel od batériových elektromobilov, ktorých efektivita v zime klesá.
Z ekologického hľadiska je vodík bezproblémový – výfukovým produktom je výlučne čistá vodná para, čo ho robí vhodným riešením pre zlepšenie kvality ovzdušia v mestách. Taktiež je sľubnou alternatívou pre dekarbonizáciu nákladnej dopravy, kde veľké a ťažké batérie oslabujú nosnosť vozidiel a predlžujú časy nutné na nabíjanie.
Ekonomický dopad zákazu spaľovacích motorov
Plánovaný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi vyvoláva obavy predovšetkým v krajinách, kde je hospodárstvo výrazne závislé na automobilovom priemysle. Pre Slovensko, ktoré patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na obyvateľa na svete, by zákaz mohol predstavovať obrovské riziko. Výroba elektromobilov je menej pracoviskovo náročná a vyžaduje nové odborné zručnosti. Táto transformácia by mohla priniesť masívne prepúšťanie a ohroziť konkurencieschopnosť európskeho automobilového sektora voči čínskym alebo americkým výrobcom.
Okrem ekonomických faktorov je však otvorenou otázkou aj pripravenosť energií a infraštruktúry. Súčasné elektrické siete v mnohých európskych krajinách, vrátane Slovenska, nie sú navrhnuté na zvládnutie masívneho prechodu na elektromobilitu. Milióny nových elektromobilov by si vyžiadali nielen robustnejšiu distribučnú sieť, ale aj zvýšenie výroby elektriny, ideálne z udržateľných zdrojov. Ak by to záviselo od fosílnych palív, ekologický prínos by sa výrazne zmiernil.
BMW si napriek týmto výhradám uvedomuje dôležitosť elektrifikácie a plánuje veľké investície do elektromobilov. V roku 2025 predstaví novú generáciu vozidiel Neue Klasse, ktorá bude čisto elektrická. Značka však naďalej investuje aj do vodíkových pohonov a syntetických palív, čo demonštruje svojím plánom uviesť na trh vodíkové auto už v roku 2028. Cieľom spoločnosti je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050 pri zachovaní technologickej neutrality a rozmanitosti inovácií.