Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky varuje verejnosť pred masívnym kybernetickým útokom, ktorý momentálne zasahuje veľké množstvo používateľov sociálnej siete Facebook na Slovensku. Podvodné správy šírené cez aplikáciu Messenger sa snažia navonok pôsobiť autenticky ako oficiálne oznamy administrátorov Facebooku, pričom ich cieľom je zmocniť sa prihlasovacích údajov jednotlivcov a vystaviť ich tak riziku vážnych finančných strát.
Falošné oznámenia o blokovaní účtov
Phishingové správy, ktoré sa v posledných dňoch šíria medzi slovenskými používateľmi Messengera, oznamujú adresátom údajné zablokovanie ich Facebookového profilu. Dôvodom zablokovania má byť podľa správy nevhodný obsah alebo porušenie komunitných štandardov sociálnej siete. Obete sú naliehavo vyzývané, aby v lehote 24 hodín klikli na priložený odkaz, čím majú potvrdiť svoju identitu a účet tak zdanlivo sprístupniť.
Ministerstvo vnútra však dôrazne upozorňuje, že ide o typický phishing. Odkazy zverejnené v takýchto správach vedú na falošné webové stránky, vytvorené kyberzločincami vizuálne veľmi podobne, ako sú oficiálne stránky Facebooku. Ich jediným cieľom je ukradnúť prihlasovacie údaje, ktoré môžu následne útočníci zneužiť na získanie kontroly nad účtom.

Obete útoku riskujú značné finančné škody
Tento spôsob podvodu, ktorý patrí na Slovensku medzi najčastejšie a denne ohrozuje desiatky až stovky ľudí, môže poškodeným používateľom spôsobiť veľmi vážne následky. Ľuďom, ktorí odkaz otvorili a poskytli svoje prihlasovacie dáta, hrozí nielen strata kontroly nad ich Facebook účtom, ale aj priama finančná strata z bankových kariet napojených na profil. Podvodníci tiež môžu prostredníctvom získaných informácií atakovať ďalšie osoby zo zoznamu priateľov obetí.
Skutočný Facebook pritom podľa jasného oznámenia Ministerstva vnútra nikdy nekomunikuje podobným spôsobom – zvlášť nie prostredníctvom súkromných správ zasielaných cez Messenger. Skutočne závažné upozornenia sociálna sieť zverejňuje výlučne vo svojej vlastnej vnútornej sekcii „Pomoc a podpora“ po prihlásení používateľa priamo do svojho konta.
Čo robiť pri prijatí podozrivej správy a ako sa chrániť?
Ministerstvo vydalo presný postup v prípade, že používateľ dostane podozrivú správu cez Messenger. V prvom rade by sme nikdy nemali klikať na žiadne podozrivé odkazy ani poskytovať osobné informácie či heslá na neznámych stránkach. Takéto správy treba ihneď označiť a nahlásiť priamo v aplikácii Messenger ako pokus o phishing, čím môžeme zamedziť ďalšiemu šíreniu podvodu medzi inými používateľmi.
Odborníci na kyberbezpečnosť naliehavo odporúčajú verejnosti, aby si zvýšila digitálnu bezpečnosť niekoľkými základnými spôsobmi. Kľúčovou ochranou účtov je využívanie dvojfaktorového overovania a zavedenie silných, jedinečných hesiel. Navyše je nevyhnutné pravidelne kontrolovať aktivity na svojich zariadeniach aj účtoch a byť extrémne opatrný pri každej práci s neznámymi odkazmi.
Ministerstvo vnútra apeluje na všetkých občanov Slovenska, aby sa o tomto závažnom probléme neprestajne vzájomne informovali a preventívne vzdelávali svoje rodiny a priateľov. Cielená osveta je podľa odborníkov dôležitým krokom k tomu, aby sa výrazne znížil počet ľudí poškodených phishingom a aby sa obmedzili negatívne finančné i osobné dopady tohto vážneho kybernetického útoku.