Globálna ekonomika zažíva komplikované obdobie, ktoré ovplyvňuje množstvo nadnárodných firiem. Medzi najväčšími obeťami aktuálneho vývoja je aj japonský automobilový gigant Nissan. Spoločnosť čelí vážnym finančným problémom a pripravuje jedno z najväčších prepúšťaní v automobilovom sektore za posledné roky. Príčinou sú viaceré vonkajšie aj vnútorné faktory – od geopolitických napätí, cez obchodné vojny až po dôsledky minulých škandálov.
Masívne prepúšťanie a rekordná strata
Nissan sa rozhodol k zásadnému kroku s cieľom zabezpečiť ďalšie fungovanie a konkurencieschopnosť na globálnom trhu. Po predchádzajúcom prepustení 9 000 zamestnancov firma aktuálne plánuje zrušiť ďalších 10 000 pracovných miest, čím celkový počet prepustených stúpne až na 19 000. Ide tak o približne 15 percent celej pracovnej sily spoločnosti, čo predstavuje bezprecedentnú redukciu v rámci tohto odvetvia.
Hlavným dôvodom pre takýto zásah sú zhoršujúce sa finančné výsledky. Nissan očakáva za aktuálny fiškálny rok čistú stratu v rozmedzí 700 až 750 miliárd japonských jenov, čo zodpovedá 4,29 až 4,59 miliardy eur. Tieto čísla sú pritom výrazne horšie než februárové očakávania, keď spoločnosť kalkulovala so stratou “len” 80 miliárd jenov, čiže asi 490 miliónov eur.

Clo v USA zhoršuje situáciu
K zhoršenej hospodárskej kondícii prispeli najmä vysoké náklady na reštrukturalizáciu a nestabilita v globálnom obchodnom prostredí. Za zásadný rizikový faktor považuje Nissan novozavedené 25-percentné clo na dovoz automobilov do Spojených štátov amerických. Tie sú pre značku kľúčovým trhom, pričom vyše štvrtina predajov v minulom roku smerovala práve tam. Najviac zasiahnuté sú vozidlá vyrobené v Japonsku a Mexiku, keďže clá výrazne znižujú ich cenovú konkurencieschopnosť. Dôsledkom je tak tlak na reorganizáciu výroby, úpravu modelového portfólia a premyslenie distribučných stratégií.
Transformácia a budúce smerovanie
Okrem externých vplyvov sa Nissan musí vyrovnávať aj s dôsledkami vlastných problémov. Spoločnosť už niekoľko rokov prechádza komplexnou transformáciou spojenou s prechodom na elektromobilitu, úpravou výrobnej infraštruktúry a hľadaním nových partnerstiev. Dlhodobý negatívny odkaz zanechal aj korupčný škandál bývalého generálneho riaditeľa Carlosa Ghosna, ktorý poškodil reputáciu a narušil strategické vedenie firmy.
Napriek mnohým ťažkostiam a výraznému škrtaniu pracovných miest Nissan neplánuje kapitulovať. Spoločnosť avizuje rozsiahlu modernizáciu svojho modelového portfólia, reorganizáciu výrobných kapacít a opatrenia na obnovenie dôvery investorov aj zákazníkov. Dá sa teda očakávať, že tento japonský hráč zostane aktívnou súčasťou globálneho automobilového priemyslu, aj keď za cenu bolestivej reštrukturalizácie a dočasných strát.