Slovenský bankový sektor prechádza rozsiahlymi zmenami, ktoré sú výsledkom digitalizácie a rastúceho tlaku na znižovanie prevádzkových nákladov. Banky pristupujú k masívnemu prepúšťaniu zamestnancov a zatváraniu kamenných pobočiek, hoci sa úverovému trhu darí a čisté zisky po zdanení mierne rastú. Napriek tomu ich profitabilita zaostáva za európskym priemerom a sektor čelí výzvam súvisiacim s efektivitou a ziskovosťou.
Výrazný pokles zamestnancov a pobočiek
Od roku 2018 došlo v bankovom sektore na Slovensku k poklesu zamestnancov o takmer 2 000. Tento trend je spojený s výraznou redukciou kamenných pobočiek, pričom len v minulom roku ich banky zatvorili takmer tridsať. Digitalizácia bankových služieb a zmena správania klientov, ktorí uprednostňujú mobilné aplikácie a internet banking, nútia banky minimalizovať náklady. Bežné služby ako prevod peňazí či výber hotovosti sú na pobočkách oproti digitálnym riešeniam výrazne drahšie, čo ešte viac motivuje zákazníkov prejsť do online prostredia.
Kamenné pobočky sa postupne transformujú na predajné miesta, zamýšľané predovšetkým pre poskytovanie hypotekárnych úverov a investičného poradenstva. Hotovosť na pobočkách sa stáva prežitkom, pretože jej správa predstavuje zbytočné výdavky pre banky. Aj napriek technologickému pokroku sa neočakáva, že by umelá inteligencia v dohľadnej dobe odstránila potrebu ľudského kontaktu pri aktívnom predaji, hoci jej zavádzanie postupne zasiahne zákaznícke centrá a centrály bánk.

Zisky rastú, no ziskovosť zaostáva
Hoci banky zaznamenali pozitívne výsledky v oblasti úverovania, ich celková profitabilita zostáva problematická. Počet nových úverov na bývanie sa od prvého polroka 2024 do rovnakého obdobia 2025 zvýšil o 76 %, podnikové úvery narástli o 45 %. Tieto faktory prispeli k miernemu nárastu čistého zisku po zdanení, ktorý dosiahol 574 miliónov eur, čo predstavuje medziročné zlepšenie o 4,9 %.
Za týmto rastom sa však skrýva mierny pokles zisku pred zdanením o 1,6 %. Dôvodom sú zvyšujúce sa prevádzkové náklady, medzi ktoré patrí tvorba rezerv či investície do nových technológií. V porovnaní s ostatnými krajinami strednej a východnej Európy je slovenský bankový sektor najmenej ziskový a jeho výsledky zaostávajú aj za priemerom EÚ.
Rozdielne stratégie jednotlivých bánk
Medzi bankami možno pozorovať rozdielne stratégie v prístupe k optimalizácii. Slovenská sporiteľňa znížila počet zamestnancov od roku 2018 o viac ako 600 osôb, pričom len v minulom roku zatvorila 19 pobočiek a ich počet klesol na 160. VÚB banka vykázala pokles zamestnancov o približne 480, a to na aktuálnych 3 322. Počet jej pobočiek sa z minuloročného zatvorenia dvoch prevádzok ustálil na 167.
Naopak, Tatra banka v rovnakom období zvýšila zamestnanecké stavy zo 3 833 na 4 140 pracovníkov, pričom počet jej pobočiek mierne poklesol na 140. ČSOB zas od fúzie s OTP Bankou v roku 2021 znížila počet zamestnancov a v minulom roku uzatvorila tri svoje pobočky, čím ich počet klesol na 107. Prima banka si udržala počet pobočiek na stabilnom čísle 111, pričom od roku 2018 zaznamenala len mierny pokles zamestnancov. Zmenšenie počtu pracovníkov o 274 využila 365.banka, ktorá svoj počet pobočiek zredukovala na 54.
Aj keď zavádzanie technologických inovácií a znižovanie nákladov prevádzky sú nutnosťou, banky stoja pred úlohou zachovať si konkurenčnú výhodu a efektívnosť vo svete, kde sa hodnoty presúvajú do digitálneho priestoru. Dlhodobá strategická optimalizácia sektora bude kľúčom k udržaniu jeho stability a konkurencieschopnosti.