Nemecký priemysel čelí masívnemu prepúšťaniu, pričom najviac zasiahnutý je kľúčový automobilový sektor. V priebehu jedného roka v tomto odvetví prišlo o prácu takmer 7 % zamestnancov. Analýza konzultačnej spoločnosti EY poukazuje na celkový pokles, ktorý je dôsledkom klesajúcich tržieb, vysokých nákladov a slabého dopytu.
Štrukturálna kríza v automobilovom sektore
Analýza ukázala, že za posledný rok bolo v Nemecku v priemysle zrušených približne 114 000 pracovných miest, z toho až 51 500 v automobilovom priemysle. Celková zamestnanosť sa znížila o 2,1 % a dosiahla 5,42 milióna osôb. Od roku 2019 ide o úbytok 245 000 pracovných miest. Automobilový priemysel, ktorý je považovaný za jadro nemeckej ekonomiky, čelí viacerým výzvam naraz – od slabého dopytu cez konkurenciu z Číny až po tlak prechodu na elektromobilitu. Tržby v odvetví klesli v druhom štvrťroku o 1,6 %, pričom celkovo v priemysle ide o pokles o 2,1 %.
Rastúce náklady na energie, nadmerná byrokracia a vysoké mzdové požiadavky takisto ohrozujú konkurencieschopnosť nemeckých výrobcov. Firmy ako Mercedes-Benz, Volkswagen, Bosch a Continental oznamujú rozsiahlé opatrenia na znižovanie nákladov. Porsche už avizovalo čiastočné zatvorenie dcérskej spoločnosti Cellforce, ktorá sa zameriava na výrobu batérií. K tomu všetkému pridávajú externé faktory ako americké clá a spomaľovanie exportu do Číny, čo sa dramaticky prejavuje na výkonnosti celého sektora.

Vplyv na mladých a ďalšie sektory
Prepúšťanie sa výrazne dotkne aj mladých absolventov a inžinierov, ktorí budú čeliť náročnejšiemu vstupu na trh práce. Podľa predpovede odborníkov možno v Nemecku očakávať nárast nezamestnanosti medzi vysokoškolskými absolventmi. Negatívny vývoj nezasahuje iba automobilový sektor, ale aj ďalšie odvetvia. V strojárstve bolo za posledný rok zrušených približne 17 000 pracovných miest, zatiaľ čo vo výrobe kovov 12 000. Štrukturálne problémy teda presahujú hranice jedného priemyslu, čím ovplyvňujú zamestnanosť na širšej úrovni.
Dopady aj na Slovensko
Prepojenie slovenskej a nemeckej ekonomiky, najmä prostredníctvom automobilového priemyslu, spôsobuje, že negatívne dopady sa budú odrážať aj na Slovensku. Slovenský priemysel slúži ako výrobná základňa pre nemecké automobilky, čo znamená, že pokles dopytu v Nemecku spôsobí reťazové reakcie. Zníženie objednávok vedie k obmedzeniu výroby, nižším tržbám a tlaku na ďalšie šetrenie nákladov, ktorý má za následok prepúšťanie zamestnancov aj v slovenských továrňach.
Situácia jasne ukazuje, že kríza nemeckého priemyslu nie je len cyklickým poklesom, ale hlbokou štrukturálnou zmenou. Automobilový sektor, ktorý bol roky neotrasiteľným pilierom európskej ekonomiky, sa ocitá pod tlakom technologických inovácií, globálnych vyzývateľov a domácich nákladových ťažkostí, čo ohrozuje jeho globálnu dominanciu aj stabilitu prepojených európskych krajín, vrátane Slovenska.