Európa čelí novej výzve, ktorá môže priniesť zmenu v oblasti elektromobility a sprístupniť elektrické vozidlá širším masám. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen počas svojho prejavu o stave Únie oznámila odvážny plán zameraný na vytvorenie novej kategórie elektrických áut, cenovo dostupnej aj pre bežných ľudí.
Mestské elektromobily za dostupnú cenu
Nová iniciatíva sa inšpiruje legendárnym japonským konceptom kei cars, teda malých úsporných vozidiel, ktoré už od roku 1949 zohrávajú kľúčovú úlohu na japonskom trhu. Tieto autá sú navrhnuté pre potreby robotníkov a farmárov, no postupom času sa stali obľúbenými medzi širokou verejnosťou, pričom dnes predstavujú takmer 40 % domácich predajov. Európska verzia by mohla ponúknuť podobný úspech, ak by sa podarilo vyrobiť elektromobily s cenou medzi 15 a 20 tisíc eur. Táto cenová úroveň by znamenala významný zlom v dostupnosti týchto vozidiel.
Cieľom je vytlačiť drahé SUV a ďalšie luxusné modely z centra pozornosti a zamerať sa na segment mestských elektrických áut, ktoré budú prístupné aj tým, ktorí si dnes elektromobil nemôžu dovoliť. Ak sa tento plán zrealizuje, európske mestá by mohli dostať nový charakter a ulice by mohli ožiť drobnými elektrickými modelmi.

Konkurencia z Ázie ako výzva
Rozhodnutie Európy podporiť malý a lacný segment elektromobilov však prichádza v čase, keď európsky výrobný sektor pociťuje výrazný tlak zo strany ázijských konkurentov. Značky ako BYD, MG a Nio zaplavujú trh modelmi, ktorých cena je často o polovicu nižšia než cena áut vyrábaných na starom kontinente. Tieto vozidlá ponúkajú moderné technológie a dostatočný dojazd, čím získavajú podporu spotrebiteľov.
Výrobcovia luxusných značiek, ako BMW, Mercedes a Audi, ktoré dlhodobo stavajú svoj obchodný model na prémiovom segmente, vnímajú potenciálny prechod na lacné mestské elektromobily ako riziko s nízkymi maržami. Toto strategické rozhodnutie môže znamenať významnú zmenu v ich podnikaní, a preto nie všetci vízia dostupných mestských elektromobilov vítajú.
EÚ medzi ekológiou a ekonomikou
Podľa Von der Leyenovej nejde iba o ekologický projekt, ale aj o dôležitú geopolitickú otázku. Ak by sa Európa stala závislou na dovoze automobilov z Číny, mohlo by to ohroziť pracovné miesta v regióne a oslabiť technologickú suverenitu Únie. Súčasná daňová politika však paradoxne zvyšuje cenové bariéry – desaťpercentné clá na čínske elektromobily a priemerná DPH na úrovni 21 percent sú nákladmi, ktoré prispievajú k vyšším cenám.
Výrobcovia sa navyše musia vysporiadať s rastúcimi cenami batérií, nedostatkom surovín a celkovým zvýšením výrobných nákladov. Počas autosalónu v Mníchove poukázali zástupcovia automobiliek na potrebu diverzifikácie prístupov k udržateľnej mobilite. Ako alternatívu navrhujú plug-in hybridy či syntetické palivá, ktoré by mohli byť realistickejším spôsobom prechodu na ekologickejšiu dopravu do roku 2035.
Výzvou pre Európsku úniu bude nájsť rovnováhu medzi regulačnými cieľmi, výrobnými nákladmi a reálnymi potrebami spotrebiteľov. Ak sa podarí vyprodukovať malé a cenovo dostupné elektrické autá, ktoré nielen splnia environmentálne štandardy, ale aj oslovia široké masy, mohla by sa otvoriť nová éra mobility. Úspešná implementácia by mohla navždy zmeniť tvár európskych miest a spôsoby, akými sa v nich pohybujeme.