Čínske e-shopy sa Slovákom predražia: EÚ zvažuje nový poplatok na malé zásielky
Digitálne platformy ako Shein či Temu si v posledných rokoch získali milióny zákazníkov aj na Slovensku. Lákajú širokým sortimentom, nízkymi cenami a jednoduchým objednávaním priamo z Číny. Až donedávna bol hlavnou nevýhodou len dlhší čas doručenia. Avšak pripravované zmeny zo strany Európskej únie hrozia, že výhoda cenovo dostupných nákupov sa môže vytratiť.
Nový paušálny poplatok zmení pravidlá hry
Európska únia dlhodobo monitoruje nárast ázijských e-shopov, ktoré podľa jej predstaviteľov prinášajú na trh nielen lacný, ale neraz aj nekvalitný alebo nebezpečný tovar. Zároveň zasahujú do hospodárskej súťaže a vytvárajú silný tlak na európskych obchodníkov, ktorí týmto cenám často nedokážu konkurovať.
Zásadnou zmenou má byť plánované zavedenie paušálneho poplatku na všetky malé zásielky z krajín mimo EÚ, najmä z Číny. Podľa dostupných informácií by sa poplatok mal pohybovať okolo sumy 2 eurá za každý balík. Cieľom je jednak uľaviť zahlteným colným orgánom, no zároveň mierniť prílev tovaru, ktorý obchádza clá platné pre zásielky s hodnotou nad 150 eur. E-shopy tak doteraz šikovne využívali túto výnimku a získali značnú konkurenčnú výhodu.
Milióny balíkov a miliardové príjmy do rozpočtu EÚ
Podľa štatistík prichádza do Európskej únie každoročne približne 4,6 miliardy balíkov priamo z Číny. Nový paušálny poplatok by mohol vygenerovať miliardy eur, ktoré by sa rozdelili medzi úhradu colných nákladov a priamo posilnili rozpočet EÚ. Okrem ekonomického prínosu má návrh za cieľ aj zvýšenie bezpečnosti spotrebiteľov pri ochrane pred nevyhovujúcim tovarom.
Pod tlakom európskych členských štátov a najmä domácich obchodníkov sa Európska komisia rozhodla konať. Maloobchodníci dlhodobo poukazujú na to, že extrémne nízke ceny z čínskych e-shopov sú podľa nich formou nekalej súťaže a podkopávajú trhové prostredie v rámci EÚ.
Konkurencieschopnosť a bezpečnosť na prednom mieste
Očakáva sa, že nový poplatok poznačí nákupné správanie Slovákov aj ostatných Európanov, ktorí budú musieť pripočítať k cene každého balíka z Ázie dodatočné náklady. Hoci suma 2 eurá nemusí byť pre jednotlivca výrazná, v celkovom objeme môže predstavovať nezanedbateľnú položku a oslabiť atraktivitu najlacnejších online nákupov.
Európska únia týmto krokom plánuje nielen zvýšiť bezpečnostné a kvalitatívne štandardy pre svojich obyvateľov, ale aj ochrániť domácich podnikateľov pred masívnym nátlakom zahraničnej konkurencie. Záverečné rozhodnutie o zavedení poplatku zostáva v rukách členských krajín a inštitúcií EÚ, ktoré budú návrh ďalej prerokovávať.
Slováci, ktorí doteraz benefotovali z výhodných nákupov na čínskych platformách, by preto mali byť pripravení na nové podmienky a možné zvýšenie cien aj pri maličkých zásielkach z ďalekého východu.