NEWSBYTE.sk
pondelok, 15. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Ekonomika > EÚ zvažuje zmiernenie zákazu spaľovacích motorov, autá na benzín môžu pokračovať aj po roku 2035
EkonomikaMobilitaNovinkyPolitika

EÚ zvažuje zmiernenie zákazu spaľovacích motorov, autá na benzín môžu pokračovať aj po roku 2035

Zákaz spaľovákov napokon v roku 2035 nemusí nastať. EÚ má už zajtra predstaviť veľký zvrat vo svojej stratégii.

15. decembra 2025

Európska komisia pripravuje návrh, ktorý môže zásadne prepisovať doterajšiu stratégiu EÚ v oblasti dopravy a klímy. Podľa dostupných informácií sa zvažuje zmiernenie plánovaného zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktorý mal začať platiť v roku 2035. Takýto krok by znamenal výrazný obrat v zelenej politike Únie a priamy dosah na automobilový priemysel aj spotrebiteľov.

V zákulisí sa diskutuje o viacerých možnostiach. Najčastejšie zaznieva posunutie pôvodného termínu o päť rokov, teda na začiatok štyridsiatych rokov, prípadne vytvorenie osobitného legislatívneho rámca, ktorý by umožnil ďalšie fungovanie spaľovacích motorov za presne stanovených podmienok. Obe alternatívy by znamenali zjemnenie súčasného prístupu, ktorý počítal s prakticky úplným koncom klasických pohonov.

Silný tlak priemyslu aj vlád

Zmenu smerovania presadzujú najmä veľké členské štáty s rozvinutou automobilovou výrobou, medzi nimi Nemecko, Taliansko a Slovensko. Tie postupujú v úzkej koordinácii s významnými výrobcami, ako sú Volkswagen či skupina Stellantis. Európske automobilky čelia naraz dvom vážnym výzvam. Na jednej strane investujú obrovské sumy do prechodu na elektromobilitu, na druhej strane musia konkurovať lacnejším a rýchlo rastúcim firmám z Číny.

Výrobcovia preto apelujú na väčšiu pružnosť pravidiel, ktorá by im umožnila rozložiť investície v čase a zachovať konkurencieschopnosť. Upozorňujú, že príliš rýchly a striktný zákaz spaľovacích motorov môže ohroziť tisíce pracovných miest a destabilizovať celé dodávateľské reťazce. Viaceré vlády tieto obavy preberajú a tlačia na Komisiu, aby prehodnotila tempo aj rozsah transformácie dopravy.

E-palivá ako kompromisná cesta

Jedným z hlavných riešení, o ktorých sa v Bruseli čoraz otvorenejšie hovorí, sú syntetické palivá známe ako e-palivá. Automobilový sektor ich vníma ako spôsob, ako umožniť spolužitie viacerých typov pohonu. Popri elektromobiloch a plug in hybridoch by mohli fungovať aj autá so spaľovacím motorom, ktoré by využívali uhlíkovo neutrálne palivá vyrobené z obnoviteľných zdrojov.

Otvorenosť voči tejto možnosti naznačila aj predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Pripravovaný balík zmien má zahŕňať nielen podporu e-palív, ale aj nové pravidlá pre firemné flotily, posilnenie segmentu malých elektromobilov a úpravu emisných cieľov po roku 2030. Cieľom je nájsť vyvážený model, ktorý skombinuje ochranu klímy s ekonomickou realitou.

E-palivá vznikajú synteticky pomocou elektrickej energie, ideálne z vetra alebo slnka. Pri výrobe sa voda rozkladá na vodík a kyslík a vodík sa následne spája s oxidom uhličitým zachyteným z ovzdušia alebo priemyslu. Výsledkom je palivo s vlastnosťami podobnými benzínu či nafte. Hoci sa pri spaľovaní uvoľňuje CO2, ide o rovnaké množstvo, aké bolo predtým odobraté z atmosféry, čo zachováva uhlíkovú bilanciu.

Veľkou výhodou syntetických palív je ich okamžité použitie v existujúcich vozidlách bez technických úprav. Využívajú súčasnú sieť čerpacích staníc a logistiku, čím výrazne znižujú potrebu nových investícií do infraštruktúry. Pre krajiny s výrazným podielom automobilovej výroby to zároveň znamená šancu zachovať spaľovacie motory a pracovné miesta, ktoré by pri striktnom zákaze zanikli.

Neprehliadnite

Štát ruší finančné stropy na výnimkové lieky, poisťovne musia dodržať jednotné pravidlá
EÚ zjednocuje pravidlá pre vodičov s kódom 78, stačí sedem hodín výcviku
Ceny batérií klesli pod 100 dolárov a elektromobily môžu v roku 2026 zlacnieť
Výhry na Slovensku sa zdaňujú podľa typu súťaže a hranice 350 eur
ŠTÍTKY:automobilkadekarbonizáciae-palivoelektromobilitaEÚkomisialegislatívamotorspaľovacívolkswagen
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Okay fón strháva poplatky aj po zrušení služieb, štát má obmedzené možnosti
Ďalší článok Energopomoc pre domácnosti sa po kybernetickom útoku zdrží, úrady poskytujú len minimum
Najčítanejšie
Zdroj: GPT
Vo zvolenskej nemocnici našli 12. decembra mŕtveho 42-ročného muža. Prípad vyšetruje polícia
Bezpečnosť Novinky
EÚ od 1. júla 2026 zdaní lacné zásielky z Číny paušálom 3 eurá
Ekonomika Novinky
Zdroj: GPT
Na fronte Ukrajiny zahynul 27-ročný Čech, škola potvrdila piate úmrtie občana
Bezpečnosť Novinky
Zdroj: GPT
Parlament prelomil veto. Od januára 2026 vznikne nový úrad, prezident zákon nepodpíše
Novinky Politika
Vedci varujú: Bežné chemikálie zvyšujú u detí riziko rakoviny a škody sú 2,2 miliardy dolárov ročne
Bezpečnosť Novinky
Ostatní tiež čítajú

EÚ zvažuje zrušenie zákazu spaľovacích motorov od roku 2035, pravidlá môžu zmäknúť

PN sa od januára 2026 mení: zamestnávatelia zaplatia prvých 14 dní choroby

Štát mení daňové zákony šesťkrát ročne, firmy dusí rastúca legislatívna záťaž

EÚ sa dohodla na 90 % znížení emisií do roku 2040, odkladá ETS2 do 2028

Slovensko zavádza povinné e-faktúry od roku 2027: veľká zmena pre všetkých platiteľov DPH

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.