NEWSBYTE.sk
streda, 10. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > EÚ zasadila ranu vodičom: Na technickú kontrolu budeme chodiť každý rok, vláda nesúhlasí (čo nás čaká)
MobilitaNovinky

EÚ zasadila ranu vodičom: Na technickú kontrolu budeme chodiť každý rok, vláda nesúhlasí (čo nás čaká)

Európska únia (EÚ) chce zaviesť povinnú technickú kontrolu (STK) na ročnej, nie dvojročnej báze. Vraj to zvýši bezpečnosť.

8. júna 2025

Európska komisia predložila návrh úprav pravidiel technickej kontroly vozidiel (STK), ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia slovenských vodičov. Novinka, ktorá by mohla vstúpiť do platnosti v celej Európskej únii, stanovuje, že osobné vozidlá staršie ako desať rokov budú musieť absolvovať povinnú technickú kontrolu každý rok, namiesto súčasného dvojročného intervalu. Slovenská vláda však s navrhovaným opatrením nesúhlasí a označuje ho za príliš veľkú finančnú a časovú záťaž pre občanov.

Dopady opatrenia na slovenských vodičov

Prijatie ročných technických kontrol pre staršie vozidlá môže výrazne ovplyvniť mnohé slovenské domácnosti, ktoré prevádzkujú staršie automobily. Na Slovensku totiž priemerný vek osobného vozidla prevyšuje 14 rokov, čo znamená, že každoročné kontroly by sa priamo dotkli množstva vodičov. Poplatky za STK a emisné kontroly dnes predstavujú približne 90 až 130 eur, takže zmenená legislatíva by znamenala dvojnásobnú finančnú záťaž, konkrétne 180 až 260 eur každé dva roky namiesto súčasných cien.

Zvlášť zraniteľné voči novému opatreniu sú sociálne slabšie vrstvy a domácnosti, pre ktoré sú tieto náklady významnou položkou mesačného rozpočtu. Navyše hrozí, že v dôsledku zvýšených nákladov mnohí vodiči začnú STK odkladať alebo obchádzať, čím by paradoxne mohla klesnúť celková úroveň bezpečnosti cestnej premávky. Okrem finančnej stránky ide aj o zvýšenú časovú záťaž – pravidelné kontroly povedú k vyššiemu náporu na už teraz často preťažené stanice technickej kontroly, s rizikom predĺžených čakacích lehôt najmä v regionálnych oblastiach s menším počtom prevádzkovateľov.

Stanovisko slovenskej vlády a Európskej komisie

Slovenský minister dopravy Jozef Ráž predložil jasný nesúhlas s návrhom Európskej komisie počas nedávneho rokovania ministrov dopravy v Luxemburgu. Podľa neho by oznámené opatrenie zaťažilo slovenských motoristov nad únosnú mieru. Minister argumentoval práve vysokým priemerným vekom osobných vozidiel na Slovensku, čo zvyšuje citlivosť slovenského trhu voči takýmto legislatívnym zmenám. Z tohto dôvodu Slovensko aktuálne neplánuje s kontroverznou iniciatívou súhlasiť.

Na druhej strane Európska komisia zdôvodňuje nutnosť zavedenia prísnejších pravidiel dvomi hlavnými aspektmi – zvýšením bezpečnosti na cestách a ochranou životného prostredia. Podľa komisie majú práve staršie a technicky nedostatočne udržiavané vozidlá zásadný podiel na nehodovosti, zníženej bezpečnosti dopravy a zvýšenom objeme škodlivých emisií. Zároveň upozorňuje, že aktuálne predpisy boli naposledy aktualizované v roku 2014 a nereflektujú technologický vývoj automobilového priemyslu, napríklad rozširovanie asistenčných systémov pre vodičov či elektromobilov.

Boj proti manipuláciám s tachometrami

Okrem uvedenej úpravy frekvencie STK obsahuje reforma Európskej komisie aj opatrenia namierené proti podvodom spojenými s tzv. stáčaním kilometrov. Táto prax je notoricky známa najmä pri predajoch starších vozidiel, kedy sa nezákonne upravujú údaje tachometrov s cieľom dosiahnuť vyššiu predajnú cenu vozidla. Komisia vidí práve u starších automobilov zvýšené riziko takýchto podvodov, a preto avizuje posilnenie pravidiel, ktoré majú zabrániť manipuláciám s údajmi o najazdených kilometroch.

Zatiaľ neboli bližšie špecifikované presné technické či kontrolné opatrenia, pomocou ktorých chce komisia dosiahnuť zmenšenie tohto problému. Úspech plánovaných pravidiel bude vo veľkej miere závisieť od ich praktického a efektívneho uvedenia do praxe.

Zavedenie nových pravidiel pre technické kontroly vozidiel je predmetom stále prebiehajúcich diskusií medzi členskými krajinami Európskej únie a Európskou komisiou. Kým sa nedosiahne finálna dohoda, ostáva otázka budúcnosti frekvencie STK otvorená, čím si na definitívne zmeny budú musieť slovenskí motoristi nateraz počkať.

Neprehliadnite

Nové emisné limity EÚ od 2025 zdražia nové autá v priemere o tisíce eur
Koalícia po polovici volebného obdobia rieši rekonštrukciu vlády, opozícia hovorí o kríze
Rakúsky súd zrazil súkromné parkovacie pokuty: zo 1200 eur na približne 30
Štát mení pravidlá energopomoci: poslanci prídu o nárok, 90 % domácností ju dostane
ŠTÍTKY:autoEÚPodvodSlovenskoVláda
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Štát rozdáva peniaze: Obyvatelia Svidníka si prilepšia o stovky eur, pozrite sa, koho sa týka štedrý príspevok
Ďalší článok Dáni v šoku: Vláda schválila dôchodok až v 70-tke, Európa nič podobné nezažila
Najčítanejšie
Energopomoc na rok 2026: Nová kalkulačka ukáže domácnostiam nárok podľa príjmu a faktúr
Ekonomika Novinky
Od 8. decembra nové pravidlá energií: štát delí domácnosti, časť zaplatí trhové ceny
Ekonomika Novinky
Nový Zákonník práce od 1. januára 2026 presnejšie odlíši živnostníkov od zamestnancov
Ekonomika Novinky
Od roku 2028 hrozí Slovensku tvrdá konsolidácia: vysoký dlh, vyššie dane, slabší rast
Ekonomika Novinky
Od roku 2027 budú musieť firmy a živnostníci vystavovať faktúry len cez štátny e‑systém
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Odvody sa majú od júla 2026 zastropovať: dôchodcovia, živnostníci a brigádnici môžu ušetriť

EÚ od roku 2027 podmieni clá spoluprácou pri návratoch migrantov, mení migračný kurz

Hypotekárny trh po roku 2025 spomalí: Slovákom hrozia dlhodobo drahšie úvery na bývanie

Slováci čakajú vyššie platy, odborník varuje: v roku 2026 porastú len mierne

Nové pravidlá EÚ menia platby v bankách: viac ochrany, jasné poplatky, ľahšia hotovosť

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.