Európska komisia predložila návrh úprav pravidiel technickej kontroly vozidiel (STK), ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia slovenských vodičov. Novinka, ktorá by mohla vstúpiť do platnosti v celej Európskej únii, stanovuje, že osobné vozidlá staršie ako desať rokov budú musieť absolvovať povinnú technickú kontrolu každý rok, namiesto súčasného dvojročného intervalu. Slovenská vláda však s navrhovaným opatrením nesúhlasí a označuje ho za príliš veľkú finančnú a časovú záťaž pre občanov.
Dopady opatrenia na slovenských vodičov
Prijatie ročných technických kontrol pre staršie vozidlá môže výrazne ovplyvniť mnohé slovenské domácnosti, ktoré prevádzkujú staršie automobily. Na Slovensku totiž priemerný vek osobného vozidla prevyšuje 14 rokov, čo znamená, že každoročné kontroly by sa priamo dotkli množstva vodičov. Poplatky za STK a emisné kontroly dnes predstavujú približne 90 až 130 eur, takže zmenená legislatíva by znamenala dvojnásobnú finančnú záťaž, konkrétne 180 až 260 eur každé dva roky namiesto súčasných cien.
Zvlášť zraniteľné voči novému opatreniu sú sociálne slabšie vrstvy a domácnosti, pre ktoré sú tieto náklady významnou položkou mesačného rozpočtu. Navyše hrozí, že v dôsledku zvýšených nákladov mnohí vodiči začnú STK odkladať alebo obchádzať, čím by paradoxne mohla klesnúť celková úroveň bezpečnosti cestnej premávky. Okrem finančnej stránky ide aj o zvýšenú časovú záťaž – pravidelné kontroly povedú k vyššiemu náporu na už teraz často preťažené stanice technickej kontroly, s rizikom predĺžených čakacích lehôt najmä v regionálnych oblastiach s menším počtom prevádzkovateľov.
Stanovisko slovenskej vlády a Európskej komisie
Slovenský minister dopravy Jozef Ráž predložil jasný nesúhlas s návrhom Európskej komisie počas nedávneho rokovania ministrov dopravy v Luxemburgu. Podľa neho by oznámené opatrenie zaťažilo slovenských motoristov nad únosnú mieru. Minister argumentoval práve vysokým priemerným vekom osobných vozidiel na Slovensku, čo zvyšuje citlivosť slovenského trhu voči takýmto legislatívnym zmenám. Z tohto dôvodu slovensko aktuálne neplánuje s kontroverznou iniciatívou súhlasiť.
Na druhej strane Európska komisia zdôvodňuje nutnosť zavedenia prísnejších pravidiel dvomi hlavnými aspektmi – zvýšením bezpečnosti na cestách a ochranou životného prostredia. Podľa komisie majú práve staršie a technicky nedostatočne udržiavané vozidlá zásadný podiel na nehodovosti, zníženej bezpečnosti dopravy a zvýšenom objeme škodlivých emisií. Zároveň upozorňuje, že aktuálne predpisy boli naposledy aktualizované v roku 2014 a nereflektujú technologický vývoj automobilového priemyslu, napríklad rozširovanie asistenčných systémov pre vodičov či elektromobilov.
Boj proti manipuláciám s tachometrami
Okrem uvedenej úpravy frekvencie STK obsahuje reforma Európskej komisie aj opatrenia namierené proti podvodom spojenými s tzv. stáčaním kilometrov. Táto prax je notoricky známa najmä pri predajoch starších vozidiel, kedy sa nezákonne upravujú údaje tachometrov s cieľom dosiahnuť vyššiu predajnú cenu vozidla. Komisia vidí práve u starších automobilov zvýšené riziko takýchto podvodov, a preto avizuje posilnenie pravidiel, ktoré majú zabrániť manipuláciám s údajmi o najazdených kilometroch.
Zatiaľ neboli bližšie špecifikované presné technické či kontrolné opatrenia, pomocou ktorých chce komisia dosiahnuť zmenšenie tohto problému. Úspech plánovaných pravidiel bude vo veľkej miere závisieť od ich praktického a efektívneho uvedenia do praxe.
Zavedenie nových pravidiel pre technické kontroly vozidiel je predmetom stále prebiehajúcich diskusií medzi členskými krajinami Európskej únie a Európskou komisiou. Kým sa nedosiahne finálna dohoda, ostáva otázka budúcnosti frekvencie STK otvorená, čím si na definitívne zmeny budú musieť slovenskí motoristi nateraz počkať.