Zástupcovia členských štátov a poslanci Európskeho parlamentu rozhodli o významnom zmiernení emisných pravidiel pre automobilový priemysel Európskej únie. Podľa aktuálneho rozhodnutia budú výrobcovia osobných automobilov a dodávok povinní vykazovať dodržanie emisných limitov CO2 v trojročných intervaloch namiesto pôvodne plánovaného každoročného hodnotenia. Toto opatrenie prináša automobilkám dôležitý manévrovací priestor a možnosť kompenzovať vyššie emisie v jednom roku nižšími hodnotami v nasledujúcich obdobiach.
Zmiernenie emisných pravidiel pre lepšiu ekonomickú stabilitu
Nové nariadenie nadobudne platnosť po zverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie a zavádza vykazovanie emisií ako trojročný priemer za roky 2025, 2026 a 2027. Pôvodne navrhovala Európska komisia, aby automobilky vykazovali splnenie emisných cieľov ročne, s okamžitým rizikom penalizácie v prípade prekročenia limitov. Zmiereňujúce opatrenie teraz umožňuje výrobcom vyhnúť sa okamžitým pokutám za prekročenie ročných limitov, ak tieto prekročenia vykompenzujú nižšími emisiami v rámci celého trojročného obdobia.
V prípade nesplnenia cieľov ani po spriemerovaní troch rokov bude výrobcom uložená pokuta vo výške 95 eur za každý gram oxidu uhličitého nad limit pre každé predané vozidlo. Emisný cieľ určený Európskou úniou predstavuje zníženie na hodnotu 93,6 gramov CO2 na kilometer oproti súčasným 116 gramom.

Dôvodom zmiernenia pravidiel je nielen zohľadnenie súčasnej ekonomickej situácie európskych automobiliek, ale aj potreba zvýšiť konkurencieschopnosť voči svetovým konkurentom z USA a Číny. Automobilový sektor pritom patrí medzi najvýznamnejšie ekonomické odvetvia EÚ – tvorí 14 % jej HDP a zamestnáva približne 13 miliónov ľudí. V tomto kontexte predstavuje rozhodnutie európskych zákonodarcov podľa odborníkov potrebný krok na udržanie ekonomickej stability a zamestnanosti v priemysle.
Nový priestor na technologické investície a elektrifikáciu
Zmiernenie pravidiel vytvára priestor pre automobilky, aby ušetrené finančné prostriedky použili na investície do vývoja modernejších riešení a nových technológií. Cieľom Európskej únie je týmto spôsobom zjednodušiť prechod na výrobu ekologickejších vozidiel a umožniť automobilovým spoločnostiam lepšie sa pripraviť na budúce prísne ekologické normy. Únia totiž plánuje ukončiť predaj spaľovacích automobilov už v roku 2035, čo si vyžaduje výrazné zmeny v zameraní výroby a rozsiahle investície do novej generácie ekologických a bezemisných vozidiel.
Dôležitým aspektom zmien je súčasná nedostatočná miera predaja elektromobilov na európskom trhu. Elektrické vozidlá tvoria iba približne 15 percent celkového predaja áut v EÚ, čo je stále príliš nízka úroveň na pohodlné splnenie emisných cieľov stanovených Európskou úniou. Výrobcovia tak v súčasnosti čelia veľkému tlaku, aby zrýchlili vývoj a zapracovali novšie technológie do výrobných procesov, čím zabezpečia nárast podielu elektrických a iných bezemisných vozidiel na trhu.
Rozhodnutie je konečné, automobilky musia prispôsobiť výrobu
Zmeny emisných noriem EÚ získali definitívnu podobu, čo znamená, že sa členské štáty a automobilové spoločnosti nemôžu vrátiť k predošlým, prísnejším pravidlám ani ich dodatočne upravovať. Rozhodnutie zároveň stanovuje jasný časový rámec pre prijatie potrebných adaptačných opatrení zo strany automobiliek, ktoré si uvedomujú nevyhnutnosť zrýchlených zmien smerujúcich k výraznému zníženiu emisií.
Situácia v nasledujúcich rokoch bude podľa expertov znamenať nevyhnutné a rozsiahle investície do elektromobility a iných udržateľných technológií. Európske automobilky tak musia v nadchádzajúcom období využiť získaný čas čo najefektívnejšie – nielen na dosiahnutie najbližších emisných limitov v roku 2027, ale najmä na zabezpečenie technologickej pripravenosti priemyslu na bezemisnú budúcnosť európskej dopravy.