Európsky parlament začiatkom septembra schválil novú vyjednávaciu pozíciu týkajúcu sa regulácie o cirkularite vozidiel. Táto legislatíva, ktorá má podporiť recykláciu, repasovanie dielov a zvýšiť ekologickú zodpovednosť výrobcov, značí zásadný krok smerom k udržateľnejšiemu automobilovému priemyslu v EÚ. Zároveň boli vyvrátené obavy verejnosti z plošného zákazu opráv starších vozidiel, čo vyvolalo pozitívny ohlas u motoristov aj odborníkov.
Nové pravidlá pre udržateľnosť áut
Nové pravidlá upravujú celý životný cyklus automobilov a ich cieľom je prechod na obehové hospodárstvo. Výrobcovia budú povinní navrhovať autá tak, aby ich bolo možné ľahko rozoberať v autorizovaných zariadeniach. Súčasti budú musieť byť schopné opakovanej opravy, repasovania alebo recyklácie, čo podporí trh s použitými dielmi.
Rovnako dôjde k zavedeniu minimálneho podielu recyklovaných materiálov v nových vozidlách. Do šiestich rokov musí byť každé nové auto vyrobené aspoň z 20 % recyklovaných plastov, pričom tento podiel sa do desiatich rokov zvýši na 25 %. EÚ však uznáva závislosť od trhových cien recyklátov, čo môže ovplyvniť splnenie tohto cieľa.

Legislatíva zahŕňa aj prísnejšie pravidlá týkajúce sa vývozu vozidiel, ktoré sú určené na zošrotovanie. Takéto autá už nebude možné legálne vyvážať mimo EÚ, čím sa zabráni ich pochybnej oprave a ďalšiemu používaniu.
Reakcia na kontroverzie
Pôvodný návrh Európskej komisie vyvolal negatívne reakcie verejnosti. Najväčšiu kontroverziu spôsobil návrh zaviesť kategóriu „vozidiel na konci životnosti“ (ELV). Pod toto označenie by spadali aj staršie autá s vážnym poškodením kľúčových komponentov, čo by automaticky viedlo k ich zošrotovaniu bez možnosti opravy. Verejnosť sa obávala, že tento prístup by postihol aj funkčné vozidlá, ktoré potrebujú len zásadnú opravu.
Európsky parlament však tieto obavy eliminoval jasným vyhlásením, že k zákazu opráv starších áut nedôjde. Historické a špeciálne vozidlá budú navyše z regulácie úplne vyňaté. Regulácia sa bude vzťahovať iba na prípady, kedy je auto po vážnej nehode, zaplavené, zhorené alebo natoľko zničené koróziou, že jeho oprava by už nebola bezpečná.
Budúcnosť automobilového priemyslu v EÚ
Práca na finálnej podobe pravidiel sa ešte neskončila. Po schválení pozície Parlamentu budú nasledovať takzvané trialógy, teda rokovania medzi Parlamentom, Radou EÚ a Európskou komisiou. V nich sa rozhodne o definitívnom znení nariadenia, ktoré by malo vstúpiť do platnosti najneskôr začiatkom roka 2026.
Hlavným cieľom regulácie je dosiahnuť udržateľnejší automobilový trh, ktorý zníži záťaž na životné prostredie. Na majiteľov áut sa však zmeny odrazia rôznymi spôsobmi. Očakáva sa napríklad jednoduchšia a lacnejšia údržba vďaka ľahšej demontáži a dostupnosti repasovaných dielov. Na druhej strane pravdepodobne dôjde k zvýšeniu výrobnej ceny nových áut kvôli použitým recyklovaným materiálom a povinnosti výrobcov financovať zber starých vozidiel.
Vo výsledku regulácia predstavuje pokus o rovnováhu medzi ekologickými cieľmi a potrebami motoristov. EÚ chce zamedziť návratu nebezpečných vrakov na cesty a zároveň podporiť jednoduché, dostupné a ekologické možnosti pre budúcich aj súčasných majiteľov áut.